Ylivieska Game Days : Pelillisyys nuorisotyössä
Oja, Joonas (2016)
Oja, Joonas
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604124174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604124174
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni pidin Ylivieskassa järjestettävässä pelikasvatus- ja LAN-päivässä kaksi työpajaa Ylivieskan Jokirannan koulun yläluokkalaisille. Ensimmäisessä työpajassa pidin Suunnittele itse peli -ohjelman, jossa oppilaat saivat ohjatusti ideoida pelin.
Toisessa työpajassa esittelin nuorille suoratoistoa eli streamausta. Lisäksi toimin tapahtu-massa apuna ja valvoin järjestettävää LAN-pelaamisiltaa.
Pelitapahtuman päämääränä oli tuoda pelaamista ja pelillisyyttä osallistujille tutuksi sekä tarjota nuorisotyön ammattilaisille konkreettisia työkaluja ja vinkkejä siihen, kuinka pelilli-syyttä voi hyödyntää nuorisotyössä.
Teoriaosassa käsittelen pelikulttuuria, pelillisyyttä nuorisotyössä ja kirkon nuorisotyössä sekä sitä, kuinka niitä voisi hyödyntää nuorisotyön arjessa.
Streamaus-työpajassa oli oletettua vaikeampi saada kontaktia nuorten kanssa, mutta varsi-nainen toteutus meni suunnitellusti. Esittelin streamaamista ja sen aloittamista paikalla käyneille. Suunnittele itse peli- työpaja onnistui paremmin kuin olimme suunnitelleet, op-pilaiden innostuessa pelin suunnittelusta todella. Myös LAN-tapahtuman valvominen ta-pahtui ilman ongelmia ja pääsin tarkastelemaan pelaamisen sosiaalisia aspekteja.
Toisessa työpajassa esittelin nuorille suoratoistoa eli streamausta. Lisäksi toimin tapahtu-massa apuna ja valvoin järjestettävää LAN-pelaamisiltaa.
Pelitapahtuman päämääränä oli tuoda pelaamista ja pelillisyyttä osallistujille tutuksi sekä tarjota nuorisotyön ammattilaisille konkreettisia työkaluja ja vinkkejä siihen, kuinka pelilli-syyttä voi hyödyntää nuorisotyössä.
Teoriaosassa käsittelen pelikulttuuria, pelillisyyttä nuorisotyössä ja kirkon nuorisotyössä sekä sitä, kuinka niitä voisi hyödyntää nuorisotyön arjessa.
Streamaus-työpajassa oli oletettua vaikeampi saada kontaktia nuorten kanssa, mutta varsi-nainen toteutus meni suunnitellusti. Esittelin streamaamista ja sen aloittamista paikalla käyneille. Suunnittele itse peli- työpaja onnistui paremmin kuin olimme suunnitelleet, op-pilaiden innostuessa pelin suunnittelusta todella. Myös LAN-tapahtuman valvominen ta-pahtui ilman ongelmia ja pääsin tarkastelemaan pelaamisen sosiaalisia aspekteja.