Kun diabeetikko tulee kouluun : Ohjeistus oppilashuoltoryhmälle
Koskinen, Maija; Myllylä, Taru (2016)
Koskinen, Maija
Myllylä, Taru
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604114160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604114160
Tiivistelmä
Diabetesta sairastavan lapsen aloittaessa koulun, vaaditaan moniammatillista yhteistyötä koulun, erikoissairaanhoidon ja kodin välillä. Diabeteksen omahoito on elämää ylläpitävää, ympärivuorokautista hoitoa, johon lapsi tarvitsee aikuisen tukea myös koulupäivän aikana. Diabeteksen omahoito on jokaisella diabeetikolla yksilöllinen. Hyvää hoitotasapainoa tavoitellaan liikunnalla, terveellisellä ruokavaliolla, säännöllisellä verensokerin seurannalla ja insuliinihoidolla. Perussairauden hoidon lisäksi on turvattava diabetesta sairastavan lapsen normaali kasvu ja kehitys. Tämä voidaan saavuttaa vain, jos lapsen lähipiiri sitoutuu diabeteksen omahoitoon.
Opinnäytetyössä perehdyttiin näyttöön perustuvan kehittämistyön keinoin siihen, millaista tukea 1-tyypin diabeetikko tarvitsee omahoidon toteutukseen koulupäivän aikana ja miten tämä tuki tulisi järjestää. Näyttöön perustuvaa tietoa haettiin pienimuotoisen kirjallisuuskatsauksen keinoin. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi ohjeistus oppilashuoltoryhmän käyttöön diabeetikon koulunaloitusta suunniteltaessa. Ohjeistus on saatavissa toimeksiantajan, Saarikan alueen Diabetesyhdistys ry:n verkkosivuilta.
Ohjeistuksessa on kuvattu omahoidon suunnittelun polku, jota voi hyödyntää koulupäivän aikaisesta omahoidon tuesta päätettäessä. Lapsen koulupäivän aikaiseen omahoitoon osallistuvien henkilöiden ei tarvitse olla terveydenhuoltoalan ammattilaisia, mutta heidät tulee perehdyttää diabetekseen ja lapsen yksilölliseen omahoitoon hyvin. Jatkuva hoitajien vaihtuminen aiheuttaa lapselle kuormitusta, joten suositeltavaa on, että samat henkilöt hoitavat lasta koulupäivän aikana. Näiden henkilöiden valinta on tehtävä hyvissä ajoin, jotta riittävä perehdytys ehditään järjestää. Koulussa on myös muuta henkilökuntaa, joiden on oltava tietoisia diabeetikkolapsesta, myös heidän roolinsa on huomioitu ohjeistuksessa.
Opinnäytetyössä perehdyttiin näyttöön perustuvan kehittämistyön keinoin siihen, millaista tukea 1-tyypin diabeetikko tarvitsee omahoidon toteutukseen koulupäivän aikana ja miten tämä tuki tulisi järjestää. Näyttöön perustuvaa tietoa haettiin pienimuotoisen kirjallisuuskatsauksen keinoin. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi ohjeistus oppilashuoltoryhmän käyttöön diabeetikon koulunaloitusta suunniteltaessa. Ohjeistus on saatavissa toimeksiantajan, Saarikan alueen Diabetesyhdistys ry:n verkkosivuilta.
Ohjeistuksessa on kuvattu omahoidon suunnittelun polku, jota voi hyödyntää koulupäivän aikaisesta omahoidon tuesta päätettäessä. Lapsen koulupäivän aikaiseen omahoitoon osallistuvien henkilöiden ei tarvitse olla terveydenhuoltoalan ammattilaisia, mutta heidät tulee perehdyttää diabetekseen ja lapsen yksilölliseen omahoitoon hyvin. Jatkuva hoitajien vaihtuminen aiheuttaa lapselle kuormitusta, joten suositeltavaa on, että samat henkilöt hoitavat lasta koulupäivän aikana. Näiden henkilöiden valinta on tehtävä hyvissä ajoin, jotta riittävä perehdytys ehditään järjestää. Koulussa on myös muuta henkilökuntaa, joiden on oltava tietoisia diabeetikkolapsesta, myös heidän roolinsa on huomioitu ohjeistuksessa.