Seurantajärjestelmän hyötyjen selvitys jakeluliikenteessä
Paavola, Sami (2016)
Paavola, Sami
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604114129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604114129
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa yritykselle valitun seurantajärjestelmän hyötyjä Sinebrychoff Supply Company Oy:lle sekä heidän alihankintakuljetusyrityksille. Sinebrychoffilla oli tavoitteena pienentää jakelun kilometrikustannuksia kaksi prosenttiyksikköä järjestelmän avulla.
Tutkimuksessa tutustuttiin nykyiseen jakelumalliin sekä valittuun telematiikkaohjelmistoon. Tutkimusaineistoa kerättiin haastattelemalla toimihenkilöitä ja kuljettajia sekä havainnoinnilla ja osallistuvalla havainnoinnilla. Tutkimusaineistoa kerättiin myös seurantajärjestelmästä.
Tuloksina todettiin, että sellaisenaan ohjelmisto oli vielä keskeneräinen, eikä vielä saatu käyttöön ohjelmiston kaikkia ominaisuuksia. Järjestelmää voitiin käyttää seurannan ja valvonnan työkaluna yksittäisille ajoneuvoille ja asiakkaille. Seurannan ja valvonnan ansiosta ohjelmistolla saavutettiin tavoitellut kilometrisäästöt. Investoinnin kustannuslaskelmia ei kyetty vielä laskemaan ohjelmiston keskeneräisyyden sekä puutteellisten kustannustietojen vuoksi.
Tulevaisuutta ajatellen todettiin, että ohjelma tulee saada kokonaan valmiiksi, jotta siitä saataisiin halutut hyödyt ja kustannussäästöt. Ohjelmiston kehittämiseen vaaditaan enemmän henkilöstöresursseja, jotta se saataisiin valmiiksi mahdollisimman nopeasti. Tulevaisuudessa aiheesta voitaisiin tehdä uusi tutkimus, kun järjestelmä olisi täysimittaisesti käytössä.
Tutkimuksessa tutustuttiin nykyiseen jakelumalliin sekä valittuun telematiikkaohjelmistoon. Tutkimusaineistoa kerättiin haastattelemalla toimihenkilöitä ja kuljettajia sekä havainnoinnilla ja osallistuvalla havainnoinnilla. Tutkimusaineistoa kerättiin myös seurantajärjestelmästä.
Tuloksina todettiin, että sellaisenaan ohjelmisto oli vielä keskeneräinen, eikä vielä saatu käyttöön ohjelmiston kaikkia ominaisuuksia. Järjestelmää voitiin käyttää seurannan ja valvonnan työkaluna yksittäisille ajoneuvoille ja asiakkaille. Seurannan ja valvonnan ansiosta ohjelmistolla saavutettiin tavoitellut kilometrisäästöt. Investoinnin kustannuslaskelmia ei kyetty vielä laskemaan ohjelmiston keskeneräisyyden sekä puutteellisten kustannustietojen vuoksi.
Tulevaisuutta ajatellen todettiin, että ohjelma tulee saada kokonaan valmiiksi, jotta siitä saataisiin halutut hyödyt ja kustannussäästöt. Ohjelmiston kehittämiseen vaaditaan enemmän henkilöstöresursseja, jotta se saataisiin valmiiksi mahdollisimman nopeasti. Tulevaisuudessa aiheesta voitaisiin tehdä uusi tutkimus, kun järjestelmä olisi täysimittaisesti käytössä.