Vuosikellon kehittäminen ympäristökasvatuksen toteuttamisen välineeksi
Riihinen, Rosa; Ahola, Johanna (2016)
Riihinen, Rosa
Ahola, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604104106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604104106
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön päätavoitteena oli luoda lapsille mielekkäitä tapoja oppia ympäristöstä ja luonnosta sekä luoda jäsennelty ja johdonmukainen työväline ympäristökasvatuksen opettamiseen Seutulan päiväkodin kasvattajille. Opinnäytetyönä kehitettiin ympäristökasvatuksen vuosikello, jonka tarkoituksena on auttaa suunnittelemaan ja rytmittämään vuoden toimintoja sekä auttaa ennakoinnissa ja aikataulutuksessa. Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntynyt ympäristökasvatuksen vuosikello päädyttiin tekemään taulukon muodossa kolmeen osaan jaettuna. Ensimmäisessä osassa on vuosikellotaulukko, toisessa osassa on aikaan sitomattomia vinkkejä ja kolmannessa osassa on ohjeistus vuosikellon toiminnoille. Kasvattajat voivat toiminnoista valita omalle ryhmälleen sopivia.
Ympäristökasvatuksen vuosikellon teoria rakentuu varhaiskasvatuksessa toteutettavan ympäristökasvatuksen ja kestävän kehityksen sekä lapsen osallisuuden ympärille. Ympäristökasvatuksen vuosikellon sisältöä koskevista toiveista keskusteltiin Seutulan päiväkodin kasvattajien kanssa sekä lähetettiin kyselylomake päiväkodin lasten vanhemmille. Teorian ja toiveiden pohjalta rakentui ympäristökasvatuksen vuosikellon alustava sisältö. Varsinaisen opinnäytetyön tuotoksen, ympäristökasvatuksen vuosikellon, lisäksi kokeiltiin yhtä vuosikellon syksyllä toteutettavaa osaa Seutulan päiväkodin esikoululaisten kanssa. Ympäristökasvatuksen vuosikellon osan kokeilusta saatiin havaintojen lisäksi päiväkodin kasvattajalta suullista sekä kirjallista palautetta. Niiden sekä koko vuosikellosta saatujen kasvattajien kirjallisten palautteiden pohjalta arvioitiin vuosikellon toimivuutta ja muokattiin vuosikello lopulliseen muotoonsa sekä todettiin vuosikello toimivaksi työvälineeksi. Vuosikellosta saatiin myös paikkaan sitoutumaton ja muokattavissa oleva, joten sitä voi hyödyntää työssään kuka tahansa alan varhaiskasvattaja.
Ympäristökasvatuksen vuosikellon teoria rakentuu varhaiskasvatuksessa toteutettavan ympäristökasvatuksen ja kestävän kehityksen sekä lapsen osallisuuden ympärille. Ympäristökasvatuksen vuosikellon sisältöä koskevista toiveista keskusteltiin Seutulan päiväkodin kasvattajien kanssa sekä lähetettiin kyselylomake päiväkodin lasten vanhemmille. Teorian ja toiveiden pohjalta rakentui ympäristökasvatuksen vuosikellon alustava sisältö. Varsinaisen opinnäytetyön tuotoksen, ympäristökasvatuksen vuosikellon, lisäksi kokeiltiin yhtä vuosikellon syksyllä toteutettavaa osaa Seutulan päiväkodin esikoululaisten kanssa. Ympäristökasvatuksen vuosikellon osan kokeilusta saatiin havaintojen lisäksi päiväkodin kasvattajalta suullista sekä kirjallista palautetta. Niiden sekä koko vuosikellosta saatujen kasvattajien kirjallisten palautteiden pohjalta arvioitiin vuosikellon toimivuutta ja muokattiin vuosikello lopulliseen muotoonsa sekä todettiin vuosikello toimivaksi työvälineeksi. Vuosikellosta saatiin myös paikkaan sitoutumaton ja muokattavissa oleva, joten sitä voi hyödyntää työssään kuka tahansa alan varhaiskasvattaja.