Brändi-identiteetti brändin luomisen perustaksi : Case: Perttulan tila
Hedman, Reea; Salmikunnas, Suvi (2016)
Hedman, Reea
Salmikunnas, Suvi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604084037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604084037
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana oli Laukaan Leppävedellä sijaitseva yritys, Perttulan tila. Tilalla on vuosien varrella vuokrattu pienimuotoisesti juhlatiloja. Yrityksellä ei ole vielä aktiivista yritystoimintaa, mutta vuoden 2016 aikana tilalla aloitetaan kokous- ja virkistyspalvelujen tuottaminen. Työn tavoitteena oli luoda aloittavalle yritykselle brändi-identiteetti brändin perustaksi. Määritellyllä brändi-identiteetillä on merkittävä rooli yrityksen aloittaessa luomaan brändiä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mistä elementeistä Perttulan tilan haluttu brändi-identiteetti koostuu.
Teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin palvelubrändin kautta brändin ja brändi-identiteetin käsitteisiin sekä brändin luomiseen. Tutkimuksessa hyödynnettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusotetta ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin Perttulan tilan yrittäjille alkukartoitushaastattelun ja workshopin avulla. Lisäksi haastateltiin sähköpostitse Perttulan tilalla juhlansa järjestänyttä asiakasta.
Toimeksiantajien ja asiakasnäkökulman antaneen haastateltavan näkemykset erosivat vain joiltakin osin. Eroavaisuuksiin vaikuttivat juhlatilan keskeneräisyys ja palvelukokonaisuuden viimeistelemättömyys, joka johtui aktiivisen yritystoiminnan puuttumisesta. Tutkimustulosten pohjalta selvisivät toimeksiantajayrityksen halutun brändi-identiteetin elementit. Niitä olivat brändin arvot, tarkoitus, päämäärä, erottuvuustekijät ja mielikuvat. Analysoitujen tutkimustulosten pohjalta voitiin luoda yhtenäinen brändi-identiteetti, jonka konkreettisena lopputuotoksena laadittiin Perttulan tilalle bränditarina. Toimeksiantajan tarkoituksena on sisäistää brändi-identiteetti alkavan yritystoiminnan perustaksi. Pyrkimyksenä on tulevaisuudessa laatia myös brändistrategia, jota kehitetään liiketoiminnan laajentuessa.
Teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin palvelubrändin kautta brändin ja brändi-identiteetin käsitteisiin sekä brändin luomiseen. Tutkimuksessa hyödynnettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusotetta ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin Perttulan tilan yrittäjille alkukartoitushaastattelun ja workshopin avulla. Lisäksi haastateltiin sähköpostitse Perttulan tilalla juhlansa järjestänyttä asiakasta.
Toimeksiantajien ja asiakasnäkökulman antaneen haastateltavan näkemykset erosivat vain joiltakin osin. Eroavaisuuksiin vaikuttivat juhlatilan keskeneräisyys ja palvelukokonaisuuden viimeistelemättömyys, joka johtui aktiivisen yritystoiminnan puuttumisesta. Tutkimustulosten pohjalta selvisivät toimeksiantajayrityksen halutun brändi-identiteetin elementit. Niitä olivat brändin arvot, tarkoitus, päämäärä, erottuvuustekijät ja mielikuvat. Analysoitujen tutkimustulosten pohjalta voitiin luoda yhtenäinen brändi-identiteetti, jonka konkreettisena lopputuotoksena laadittiin Perttulan tilalle bränditarina. Toimeksiantajan tarkoituksena on sisäistää brändi-identiteetti alkavan yritystoiminnan perustaksi. Pyrkimyksenä on tulevaisuudessa laatia myös brändistrategia, jota kehitetään liiketoiminnan laajentuessa.