Haavapotilaan sähköinen hoitoketju Lohjan sairaanhoitoalueelle
Salmi, Riikka; Iivarinen, Maarit (2016)
Salmi, Riikka
Iivarinen, Maarit
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604073999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604073999
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa haavapotilaan sähköinen hoitoketju Lohjan sairaanhoitoalueelle. Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella haavapotilaan hoitoketjusta selkeä ja käytännöllinen apuväline päivittäiseen käyttöön terveydenhuollon ammattilaisille. Sähköisessä muodossa julkaistun haavapotilaan hoitoketjun tarkoituksena on toimia haavahoidon apuvälineenä ja myös tukea yhteneväisen hoidon suunnittelua sekä toteutumista.
Opinnäytetyön toimeksiantajina toimivat Lohjan sairaanhoitoalueen haavatiimin jäsenet. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus, haavapotilaan hoitoketjun sähköisen version luominen toteutettiin yhteistyössä Laurea-ammattikorkeakoulun Lohjan kampuksen liiketalouden opiskelijoiden kanssa hyödyntämällä heidän tietotekniikkaosaamistaan. Julkaistu haavapotilaan hoitoketju on käytettävissä Duodecimin Terveysportissa ja se löytyy lääkärin tietokantojen alta kohdasta hoitoketjut. Tämä hoitoketju on suunniteltu palvelemaan koko Lohjan sairaanhoitoaluetta, johon kuuluu Karkkila, Lohja, Siuntio ja Vihti. Pääosin hoitoketjun sisältämää tietoa voi hyvin hyödyntää myös muut sairaanhoitoalueet.
Haavapotilaan hoitoketjussa käsiteltiin laaja-alaisesti teoriaperustaa erilaisista haavoista, haavahoito-ohjeista, haava-hoitotuotteiden valinnasta, haavojen ennalta ehkäisystä ja muihin haavoihin liittyvistä aiheista, kuten kivun hoidosta ja ravitsemuksesta. Hoitoketjusta löytyvät myös haavatyyppikohtaiset läheteindikaatiot ja konsultointikäytänteet sekä haavoihin liittyviä lomakkeita. Opinnäytetyössä avattiin käsitettä hoitoketju ja sen merkitystä potilaan laadukkaan, tehokkaan ja taloudellisen hoidon toteuttamisessa. Hoitoketjun teoriatiedot perustuvat käypähoitosuosituksiin ja siinä on käytetty haavatiimin kokoamaa valmista aineistoa, josta on analysoitu ja muokattu soveltuva kokonaisuus sähköiseen haavapotilaan hoitoketjuversioon.
Haavapotilaan sähköinen hoitoketju esiteltiin Lohjan sairaanhoitoalueelta koostetulle haavatiimille ennen sen julkaisua Duodecimin Terveysportissa. Valmiista hoitoketjusta kerättiin arviointi palautelomakkeella, joka sisälsi kysymyksiä lähinnä hoitoketjun visuaalisesta ulkoasusta. Toimeksiantajat antoivat myös kirjallista palautetta toteutuksesta. Todellinen arvio haavapotilaan hoitoketjun käytettävyydestä ja hyödyistä Lohjan sairaanhoitoalueella on mahdollista saada muutaman vuoden kuluttua, kun sähköinen hoitoketju on ollut käytössä.
Haavapotilaan hoitoketjuun on koottu kaikki potilaan hoidossa tarvittavat oleelliset tiedot, ja hoidon porrastus myös kaavioin, joten nämä lisäävät potilaan sujuvaa ja yhteneväisen hoidon toteutumista. Haavapotilaan hoitoketju on hyödyllinen, koska haavojen esiintyvyyden oletetaan kasvavan, etenkin kroonisten haavojen kohdalla väestön ikääntyessä. Tämänkin vuoksi tarvitaan keinoja tehokkaaseen ja taloudelliseen hoitoon, hyödyntäen hoidon porrastusta ja lisäämällä tietämystä haavojen hoidosta ja niiden ehkäisemisestä. Sähköinen kuvaus hoitoketjusta koettiin palautekyselyn mukaan onnistuneena ja suurin osa palautekyselyyn vastanneista uskoi käyttävänsä sähköistä haavapotilaan hoitoketjua työssään.
Opinnäytetyön toimeksiantajina toimivat Lohjan sairaanhoitoalueen haavatiimin jäsenet. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus, haavapotilaan hoitoketjun sähköisen version luominen toteutettiin yhteistyössä Laurea-ammattikorkeakoulun Lohjan kampuksen liiketalouden opiskelijoiden kanssa hyödyntämällä heidän tietotekniikkaosaamistaan. Julkaistu haavapotilaan hoitoketju on käytettävissä Duodecimin Terveysportissa ja se löytyy lääkärin tietokantojen alta kohdasta hoitoketjut. Tämä hoitoketju on suunniteltu palvelemaan koko Lohjan sairaanhoitoaluetta, johon kuuluu Karkkila, Lohja, Siuntio ja Vihti. Pääosin hoitoketjun sisältämää tietoa voi hyvin hyödyntää myös muut sairaanhoitoalueet.
Haavapotilaan hoitoketjussa käsiteltiin laaja-alaisesti teoriaperustaa erilaisista haavoista, haavahoito-ohjeista, haava-hoitotuotteiden valinnasta, haavojen ennalta ehkäisystä ja muihin haavoihin liittyvistä aiheista, kuten kivun hoidosta ja ravitsemuksesta. Hoitoketjusta löytyvät myös haavatyyppikohtaiset läheteindikaatiot ja konsultointikäytänteet sekä haavoihin liittyviä lomakkeita. Opinnäytetyössä avattiin käsitettä hoitoketju ja sen merkitystä potilaan laadukkaan, tehokkaan ja taloudellisen hoidon toteuttamisessa. Hoitoketjun teoriatiedot perustuvat käypähoitosuosituksiin ja siinä on käytetty haavatiimin kokoamaa valmista aineistoa, josta on analysoitu ja muokattu soveltuva kokonaisuus sähköiseen haavapotilaan hoitoketjuversioon.
Haavapotilaan sähköinen hoitoketju esiteltiin Lohjan sairaanhoitoalueelta koostetulle haavatiimille ennen sen julkaisua Duodecimin Terveysportissa. Valmiista hoitoketjusta kerättiin arviointi palautelomakkeella, joka sisälsi kysymyksiä lähinnä hoitoketjun visuaalisesta ulkoasusta. Toimeksiantajat antoivat myös kirjallista palautetta toteutuksesta. Todellinen arvio haavapotilaan hoitoketjun käytettävyydestä ja hyödyistä Lohjan sairaanhoitoalueella on mahdollista saada muutaman vuoden kuluttua, kun sähköinen hoitoketju on ollut käytössä.
Haavapotilaan hoitoketjuun on koottu kaikki potilaan hoidossa tarvittavat oleelliset tiedot, ja hoidon porrastus myös kaavioin, joten nämä lisäävät potilaan sujuvaa ja yhteneväisen hoidon toteutumista. Haavapotilaan hoitoketju on hyödyllinen, koska haavojen esiintyvyyden oletetaan kasvavan, etenkin kroonisten haavojen kohdalla väestön ikääntyessä. Tämänkin vuoksi tarvitaan keinoja tehokkaaseen ja taloudelliseen hoitoon, hyödyntäen hoidon porrastusta ja lisäämällä tietämystä haavojen hoidosta ja niiden ehkäisemisestä. Sähköinen kuvaus hoitoketjusta koettiin palautekyselyn mukaan onnistuneena ja suurin osa palautekyselyyn vastanneista uskoi käyttävänsä sähköistä haavapotilaan hoitoketjua työssään.