Uuden yrityksen tuominen markkinoille nykyaikaisin menetelmin : case Medic4You
Nirhamo, Nora; Uutela, Heidi (2016)
Nirhamo, Nora
Uutela, Heidi
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604073978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604073978
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Medic4you, joka aloittaa myymään yrityksille ensiaputarvikkeita, defibrillaattoreita ja ensiapukoulutuksia.
Opinnäytetyö toteutettiin edellä mainittujen tuotteiden markkina-analyysin ja markkinointitutkimuksen kautta. Työ keskittyy kouluihin ja oppilaitoksiin sekä rakennusalan yrityksiin. Käytetty metodi on kvantitatiivinen, jossa aineistonkeruumenetelmänä oli Webropolin avulla toteutettu lomakekysely. Kysely lähettiin helmikuussa Varsinais-Suomessa toimiville 150 oppilaitokselle ja 150 rakennus-alanyritykselle. Vastausaika oli kaksi viikkoa.
Tavoitteena on selvittää millä keinoin aloittava yritys voi tutkia markkinapotentiaaliaan. Alakysymysten avulla tarkastellaan myös toimeksiantoyrityksen tarjoamien tuotteiden ja palveluiden kysyntää, hyödyllisyyttä ja kilpailutilannetta.
Opinnäytetyön teoriaosan ja tutkimuksessa saatujen vastauksien on tarkoitus antaa toimeksiantajalle kuva tämän hetkisistä markkinoista ja lähitulevaisuuden tarpeista. Toimeksiantaja saa informaatiota siitä, millainen vastaanotto ja kysyntä ko. yrityksen tuotteilla ja palveluilla on Varsinais-Suomessa. Vastausten perusteella toimeksiantajalle esitetään myös mahdollisia kehitysehdotuksia, joita yritys voi hyödyntää toiminnassaan.
Tutkimustuloksista selvisi että, toimeksiantajayrityksen tuotteille on tarvetta ja markkinoita. Koulut ja oppilaitokset eivät kuitenkaan ole potentiaalisin kohderyh-mä, koska niissä ensiapuvalmius tarpeellisilta osin näyttäisi olevan kunnossa. Rakennusalanyritysten huonosta vastausprosentista riippumatta ne voivat olla potentiaalinen kohderyhmä, mutta markkinointi tulisi kohdentaa niille eri tavalla. Vastauksista tosin ilmeni ensiapuvalmiuteen liittyen paljon tietämättömyyttä, joka voi vääristää vastaustuloksia, sekä yritysten oikeaa ensiapuvalmiutta.
Opinnäytetyö toteutettiin edellä mainittujen tuotteiden markkina-analyysin ja markkinointitutkimuksen kautta. Työ keskittyy kouluihin ja oppilaitoksiin sekä rakennusalan yrityksiin. Käytetty metodi on kvantitatiivinen, jossa aineistonkeruumenetelmänä oli Webropolin avulla toteutettu lomakekysely. Kysely lähettiin helmikuussa Varsinais-Suomessa toimiville 150 oppilaitokselle ja 150 rakennus-alanyritykselle. Vastausaika oli kaksi viikkoa.
Tavoitteena on selvittää millä keinoin aloittava yritys voi tutkia markkinapotentiaaliaan. Alakysymysten avulla tarkastellaan myös toimeksiantoyrityksen tarjoamien tuotteiden ja palveluiden kysyntää, hyödyllisyyttä ja kilpailutilannetta.
Opinnäytetyön teoriaosan ja tutkimuksessa saatujen vastauksien on tarkoitus antaa toimeksiantajalle kuva tämän hetkisistä markkinoista ja lähitulevaisuuden tarpeista. Toimeksiantaja saa informaatiota siitä, millainen vastaanotto ja kysyntä ko. yrityksen tuotteilla ja palveluilla on Varsinais-Suomessa. Vastausten perusteella toimeksiantajalle esitetään myös mahdollisia kehitysehdotuksia, joita yritys voi hyödyntää toiminnassaan.
Tutkimustuloksista selvisi että, toimeksiantajayrityksen tuotteille on tarvetta ja markkinoita. Koulut ja oppilaitokset eivät kuitenkaan ole potentiaalisin kohderyh-mä, koska niissä ensiapuvalmius tarpeellisilta osin näyttäisi olevan kunnossa. Rakennusalanyritysten huonosta vastausprosentista riippumatta ne voivat olla potentiaalinen kohderyhmä, mutta markkinointi tulisi kohdentaa niille eri tavalla. Vastauksista tosin ilmeni ensiapuvalmiuteen liittyen paljon tietämättömyyttä, joka voi vääristää vastaustuloksia, sekä yritysten oikeaa ensiapuvalmiutta.