Kiristystyökalu männän yläosalle
Rinta, Mikko (2016)
Rinta, Mikko
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604073956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604073956
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä suunnitellaan Wärtsilän moottoreiden huollon yhteydessä käytet-tävä työkalu, joka toimitetaan uuden moottoripaketin yhteydessä asiakkaalle. Moottoreihin vaihdetaan mäntien yläosat tietyin väliajoin tehtävässä huollossa. Asiakkaalle toimitetaan ohjeet yläosan vaihtoa varten, mutta työssä tarvittavia työkaluja ei välttämättä ole saatavilla, jolloin työ saatetaan tehdä väärin. Wärtsilä haluaa varmistua oikein tehdystä vaihtotyöstä, jotta ikäviltä ja kalliilta yllätyksiltä voitaisiin välttyä. Suunniteltava työkalu helpottaa vaihtotyön tekemistä oikein.
Työkalu suunnitellaan Vaasassa valmistettaviin W32- ja W34-moottoreihin. Näissä moottoreissa käytetään yhteensä viittä eri mäntämallia, joissa yläosan kiinnityspult-tien jako vaihtelee. Myös pulttien kiristysmomentit ja –asteet vaihtelevat mäntä-mallin mukaan. Käytettävät pultit ovat niin sanottuja venymäpultteja, jolloin kiris-tys on tehtävä oikein tai liitos ei täytä suunniteltua kestävyys vaatimusta.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin suunniteltua helposti muunneltava ja käytettävä sekä edullisesti valmistettava työkalu. Työkalu varmistaa, että kiristys tehdään oi-kein, jolloin moottorin luotettavuus pysyy korkealla tasolla myös tehdyn huollon jälkeen. Kun asiakkaalle jää moottorista luotettava kuva, näkyy se yleensä tulevai-suuden tarjouspyyntöinä. Toisaalta tämä työkalu auttaa pienentämään myös ta-kuukorjauskustannuksia, kun huoltoja tehdään takuunalaisille moottoreille.
Työkalu suunnitellaan Vaasassa valmistettaviin W32- ja W34-moottoreihin. Näissä moottoreissa käytetään yhteensä viittä eri mäntämallia, joissa yläosan kiinnityspult-tien jako vaihtelee. Myös pulttien kiristysmomentit ja –asteet vaihtelevat mäntä-mallin mukaan. Käytettävät pultit ovat niin sanottuja venymäpultteja, jolloin kiris-tys on tehtävä oikein tai liitos ei täytä suunniteltua kestävyys vaatimusta.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin suunniteltua helposti muunneltava ja käytettävä sekä edullisesti valmistettava työkalu. Työkalu varmistaa, että kiristys tehdään oi-kein, jolloin moottorin luotettavuus pysyy korkealla tasolla myös tehdyn huollon jälkeen. Kun asiakkaalle jää moottorista luotettava kuva, näkyy se yleensä tulevai-suuden tarjouspyyntöinä. Toisaalta tämä työkalu auttaa pienentämään myös ta-kuukorjauskustannuksia, kun huoltoja tehdään takuunalaisille moottoreille.