Mainontaa paikallisesti ja valtakunnallisesti - kuluttajien mielipiteitä paikallisesta mainonnasta, case: MTV Oy
Antila, Elisa (2016)
Antila, Elisa
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604063937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604063937
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä mieltä katsojat ovat sekä paikallisesta mainonnasta, kuin mainonnasta yleensä. Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli saada MTV:lle vastauksia siitä, miten satakuntalaiset katsojat kokevat paikallisen mainonnan, mitä paikallisia mainoksia he ovat nähneet, sekä sen, mitä MTV:n tv-ohjelmia he yleensä katsovat.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena 21:lle Satakunnassa asuville henkilöille puolistrukturoidun haastattelun, eli lomakehaastattelun muodossa. Haastateltavat olivat 19–77 vuotiaita miehiä ja naisia. Lomakehaastattelussa kysymykset painottuivat yleiseen mainontaan, paikalliseen mainontaan, tv-ohjelmiin sekä elektroniikan käyttöön. Tutkimuksen tarkoituksena oli, että MTV saisi hyödyllistä tietoa katsojien mielipiteistä mainontaa ja paikallista mainontaa kohtaan sekä saisi tietoa siitä, mitkä MTV:n ohjelmat katsojia eniten kiinnostavat ja millä laitteilla niitä eniten katsotaan.
Opinnäytetyössä käsiteltiin ensin alan teoriaa; mainonnan määritelmää, mainonnan muotoja ja välineitä sekä mainonnan tavoitteita. Paikallisen mainonnan osuudessa käsiteltiin paikallista mainontaa MTV:llä sekä kahden case – yrityksen kertomuksien avulla sitä, miten paikallinen mainonta on vaikuttanut paikallisten yritysten myyntiin ja tunnettuuteen. Teoriaosuudessa hyödynnettiin alan kirjallisuutta, lehtiartikkeleita sekä internet-lähteitä, mm. MTV Spotti – www-sivuja. Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli MTV Oy.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena 21:lle Satakunnassa asuville henkilöille puolistrukturoidun haastattelun, eli lomakehaastattelun muodossa. Haastateltavat olivat 19–77 vuotiaita miehiä ja naisia. Lomakehaastattelussa kysymykset painottuivat yleiseen mainontaan, paikalliseen mainontaan, tv-ohjelmiin sekä elektroniikan käyttöön. Tutkimuksen tarkoituksena oli, että MTV saisi hyödyllistä tietoa katsojien mielipiteistä mainontaa ja paikallista mainontaa kohtaan sekä saisi tietoa siitä, mitkä MTV:n ohjelmat katsojia eniten kiinnostavat ja millä laitteilla niitä eniten katsotaan.
Opinnäytetyössä käsiteltiin ensin alan teoriaa; mainonnan määritelmää, mainonnan muotoja ja välineitä sekä mainonnan tavoitteita. Paikallisen mainonnan osuudessa käsiteltiin paikallista mainontaa MTV:llä sekä kahden case – yrityksen kertomuksien avulla sitä, miten paikallinen mainonta on vaikuttanut paikallisten yritysten myyntiin ja tunnettuuteen. Teoriaosuudessa hyödynnettiin alan kirjallisuutta, lehtiartikkeleita sekä internet-lähteitä, mm. MTV Spotti – www-sivuja. Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli MTV Oy.