Suunnitelma verkkokaupan menestymiseksi
Nyqvist, Yvonne (2016)
Nyqvist, Yvonne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604063929
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604063929
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tehdä suunnitelma lastenvaatteiden verkkokaupan menestymiseksi. Työn toimeksiantajana oli oma aloittava yritys. Työn tavoitteena oli selvittää mitkä ovat verkkokaupan menestykseen vaikuttavia tekijöitä ja miten toimeksiantaja pystyisi hyödyntämään niitä omassa yrityksessä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, joka koostui teoriaosuudesta, kyselytutkimuksesta sekä benchmarking -vertailusta. Benchmarking on vertailua, arviointia, oppimista ja tapa kyseenalaistaa omia prosesseja ja menetelmiä (Hotanen, Laine, Pietiläinen 2001, 6-7). Teoriaosuudessa kävin läpi verkkokaupan menestymiseen vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyön tutkimus koostui asiakkaille kohdistetusta kyselytutkimuksesta sekä kahden verkkokaupan välisestä benchmarking -vertailusta. Kyselytutkimus keskittyi asiakkaiden käyttäytymiseen verkossa sekä verkkokauppojen tärkeimpiin ominaisuuksiin asiakkaiden näkökulmasta. Benchmarking -vertailuun valikoitui kaksi verkkokauppaa, jotka saivat eniten positiivista palautetta kyselytutkimuksen vastaajilta.
Verkossa menestyminen vaatii muutakin kuin verkkokapan perustamisen. Erottautuminen muista verkkokaupoista ja rajaton kilpailu tekevät toiminnasta nykypäivänä haasteellista. Toimeksiantajan tulee kiinnittää erityistä huomiota verkkokaupan markkinointiin. Lisäksi hakukonenäkyvyyteen on syytä panostaa, jotta asiakkaat löytävät verkkokauppaan. Tutkimuksessa verkkokaupan ulkoasu ja käytettävyys nousivat tärkeiksi tekijöiksi asiakkaiden näkökulmasta ja niihin tulee myös kiinnittää erityistä huomiota. Asiakkaille tulee tarjota monikanavainen kauppa, joka käytettävyydeltään ja ulkoasultaan miellyttää asiakkaita. Tuotekuvien ja tuotetietojen täytyy olla monipuoliset, jotta virheostosten määrä vähenee ja asiakkaiden tyytyväisyys paranee. Verkkokaupan menestymisen edellytyksenä on asiakkaiden toimintatapojen ymmärtäminen. Toimeksiantajan täytyy kerätä tietoa asiakkaiden ostokäyttäytymisestä verkossa ja miettiä eri palvelukanavien merkitystä asiakkaiden ostoprosessissa.
Opinnäytetyön tuloksena oli suunnitelma toimeksiantajan perustettavan verkkokaupan menestymiselle, lisäksi hahmottelin alustavasti verkkokaupan visuaalista ilmettä, josta toimeksiantaja voi lähteä rakentamaan ja kehittämään lopullista verkkokaupan ulkoasua. Opinnäytetyö antaa hyvät lähtökohdat verkkokaupan menestymiselle.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, joka koostui teoriaosuudesta, kyselytutkimuksesta sekä benchmarking -vertailusta. Benchmarking on vertailua, arviointia, oppimista ja tapa kyseenalaistaa omia prosesseja ja menetelmiä (Hotanen, Laine, Pietiläinen 2001, 6-7). Teoriaosuudessa kävin läpi verkkokaupan menestymiseen vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyön tutkimus koostui asiakkaille kohdistetusta kyselytutkimuksesta sekä kahden verkkokaupan välisestä benchmarking -vertailusta. Kyselytutkimus keskittyi asiakkaiden käyttäytymiseen verkossa sekä verkkokauppojen tärkeimpiin ominaisuuksiin asiakkaiden näkökulmasta. Benchmarking -vertailuun valikoitui kaksi verkkokauppaa, jotka saivat eniten positiivista palautetta kyselytutkimuksen vastaajilta.
Verkossa menestyminen vaatii muutakin kuin verkkokapan perustamisen. Erottautuminen muista verkkokaupoista ja rajaton kilpailu tekevät toiminnasta nykypäivänä haasteellista. Toimeksiantajan tulee kiinnittää erityistä huomiota verkkokaupan markkinointiin. Lisäksi hakukonenäkyvyyteen on syytä panostaa, jotta asiakkaat löytävät verkkokauppaan. Tutkimuksessa verkkokaupan ulkoasu ja käytettävyys nousivat tärkeiksi tekijöiksi asiakkaiden näkökulmasta ja niihin tulee myös kiinnittää erityistä huomiota. Asiakkaille tulee tarjota monikanavainen kauppa, joka käytettävyydeltään ja ulkoasultaan miellyttää asiakkaita. Tuotekuvien ja tuotetietojen täytyy olla monipuoliset, jotta virheostosten määrä vähenee ja asiakkaiden tyytyväisyys paranee. Verkkokaupan menestymisen edellytyksenä on asiakkaiden toimintatapojen ymmärtäminen. Toimeksiantajan täytyy kerätä tietoa asiakkaiden ostokäyttäytymisestä verkossa ja miettiä eri palvelukanavien merkitystä asiakkaiden ostoprosessissa.
Opinnäytetyön tuloksena oli suunnitelma toimeksiantajan perustettavan verkkokaupan menestymiselle, lisäksi hahmottelin alustavasti verkkokaupan visuaalista ilmettä, josta toimeksiantaja voi lähteä rakentamaan ja kehittämään lopullista verkkokaupan ulkoasua. Opinnäytetyö antaa hyvät lähtökohdat verkkokaupan menestymiselle.