Digitaalisen markkinoinnin kehityssuunnitelma kiinteistövälitysyritykselle - Case Yritys X
Priha, Jennifer (2016)
Priha, Jennifer
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604063907
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604063907
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kiinteistöalan yritykselle digitaalisen markkinoinnin kehi-tyssuunnitelma, joka koostui kahdesta eri osa-alueesta. Ensimmäisessä osassa esitellään kehi-tysehdotuksia verkkosivuille ja toinen osa koostuu kehitysehdotuksista sosiaalisen mediaan.
Tutkimuksen tarkoituksena oli luoda toimeksiantajayritykselle kustannustehokkaita ja kannat-tavia ratkaisuja joiden avulla voitaisiin saavuttaa internetistä maksimaalinen hyöty markki-nointikanavana. Työn toimeksiantaja on Espanjan Aurinkorannikoilla toimiva suomalainen kiinteistövälitystoimisto.
Opinnäytetyön tietoperusta-osuudessa perehdytään digitaaliseen markkinointiin, sosiaaliseen mediaan, sisältömarkkinointiin sekä hakukoneoptimointiin. Kirjallisuusselvityksistä saatiin li-sätietoa ja perusteluja sosiaalisen median tärkeydestä markkinoinnissa ja aktiivisen sekä vuo-rovaikutuksellisen asiakaspalvelun edistämisessä.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus toteutettiin tarkastelemalla 15 vastaavan yrityksen ak-tiivisuutta sosiaalisessa mediassa sekä niiden kotisivujen toiminnallisuutta. Benchmarkkauk-seen pohjautuvassa tutkimuksessa selvitettiin muun muassa mitä sosiaalisen median kanavia toimeksiantajayrityksen kannattaisi hyödyntää ja miten yrityksen kotisivuja voitaisiin kehit-tää.
Opinnäytetyön lopussa esitellään digitaalisen markkinoinnin kehityssuunnitelma, jota toimek-siantajayritys voi hyödyntää kehittäessään digitaalista markkinointia ja toimintaa erilaisissa sosiaalisen median kanavissa. Suunnitelman keskeisimpiä kehittämisehdotuksia ovat sivustoon lisättävän varausjärjestelmän, sähköisen asiakaslomakkeen sekä palautejärjestelmän laatimi-nen. Sivuston linkittäminen sosiaaliseen mediaan on myös välttämätöntä asiakaspalvelun ja näkyvyyden parantamisen kannalta. Yrityksen aktiivisuuta sosiaalisessa mediassa voidaan ke-hittää ottamalla käyttöön uusia some -kanavia kuten Twitter ja Youtube, sekä LInkedIn, jonka avulla yritys voi myös edistää verkostoitumista ja tunnettuutta erilaisten sidosryhmien kanssa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli luoda toimeksiantajayritykselle kustannustehokkaita ja kannat-tavia ratkaisuja joiden avulla voitaisiin saavuttaa internetistä maksimaalinen hyöty markki-nointikanavana. Työn toimeksiantaja on Espanjan Aurinkorannikoilla toimiva suomalainen kiinteistövälitystoimisto.
Opinnäytetyön tietoperusta-osuudessa perehdytään digitaaliseen markkinointiin, sosiaaliseen mediaan, sisältömarkkinointiin sekä hakukoneoptimointiin. Kirjallisuusselvityksistä saatiin li-sätietoa ja perusteluja sosiaalisen median tärkeydestä markkinoinnissa ja aktiivisen sekä vuo-rovaikutuksellisen asiakaspalvelun edistämisessä.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus toteutettiin tarkastelemalla 15 vastaavan yrityksen ak-tiivisuutta sosiaalisessa mediassa sekä niiden kotisivujen toiminnallisuutta. Benchmarkkauk-seen pohjautuvassa tutkimuksessa selvitettiin muun muassa mitä sosiaalisen median kanavia toimeksiantajayrityksen kannattaisi hyödyntää ja miten yrityksen kotisivuja voitaisiin kehit-tää.
Opinnäytetyön lopussa esitellään digitaalisen markkinoinnin kehityssuunnitelma, jota toimek-siantajayritys voi hyödyntää kehittäessään digitaalista markkinointia ja toimintaa erilaisissa sosiaalisen median kanavissa. Suunnitelman keskeisimpiä kehittämisehdotuksia ovat sivustoon lisättävän varausjärjestelmän, sähköisen asiakaslomakkeen sekä palautejärjestelmän laatimi-nen. Sivuston linkittäminen sosiaaliseen mediaan on myös välttämätöntä asiakaspalvelun ja näkyvyyden parantamisen kannalta. Yrityksen aktiivisuuta sosiaalisessa mediassa voidaan ke-hittää ottamalla käyttöön uusia some -kanavia kuten Twitter ja Youtube, sekä LInkedIn, jonka avulla yritys voi myös edistää verkostoitumista ja tunnettuutta erilaisten sidosryhmien kanssa.