Varaosien kooditusprojekti
Tasanko, Kimmo (2016)
Tasanko, Kimmo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604053890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604053890
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö on osa HKL-Raitioliikenteen käynnistämää varaosien kooditusprojektia. Työn tavoitteena oli kerätä osto- ja nimiketietoa sekä perustaa varaosakoodit yrityksen määrittelemille nimikkeille. Projektin spesifikaatiot ja päämäärät määriteltiin HKL-Raitoliikenteen talous- ja materiaaliyksikön edustajien kanssa.
Insinöörityön aikana tehtiin manuaalista ja aikaa vievää tiedontallennustyötä pyrkimyksenä saada aikaan HKL-Raitioliikenteen toimintaa jatkossa mahdollisimman paljon hyödyttävä osto- ja nimiketietoa sisältävä Excel-taulukko. Tiedot Excel-taulukkoon kerättiin HKL-Raitioliikenteen ostolaskuhistoriasta, joka on tallennettu IP Monitor -tietojärjestelmään. Ostolaskujen sisältämien nimiketietojen siirtäminen Excel-muotoon vaati jokaisen laskun avaamista IP Monitorissa ja tilausrivien kopiointia yksitellen.
Insinöörityöraportissa käsitellään varaosien kooditusprojektin lisäksi insinöörityön toimeksiantanutta yritystä ja sen kalustoa sekä taustatietona varastointiin, materiaalilogistiikkaan, hankintatoimeen, ostotoimintaan ja tuotetiedonhallintaan liittyvää teoriaa. Lopuksi esitellään parannusehdotuksia HKL-Raitioliikenteen toimintatapojen kehittämiseksi.
Insinöörityöhön liitettiin lisäksi pakkaus- ja varastosiirtoprojekti, jonka tavoitteena oli varastotilojen uudelleenorganisointi HKL-Raitoliikenteen tulevaisuutta paremmin palvelevaan tilaan. Projekti sisälsi dokumentoinnin ja tiedontallennuksen lisäksi suunnittelu-, organisointi- ja valvontatyötä.
Insinöörityön lopputuloksena saatiin varaosien kooditusprojektin osalta runsaasti osto- ja nimiketietoa sisältävä Excel-taulukko, jota HKL-Raitioliikenteen on nimikehallinnan kehitystyönsä jatkuessa helppo hyödyntää. Vaikka kaikkia alun perin asetettuja tavoitteita ei saatu täytettyä, on yrityksellä nyt hyvät edellytykset jatkaa projektia kerättyjen tietojen pohjalta. Pakkaus- ja siirtoprojektissa tavoitteisiin päästiin, joten vapautuneiden varastotilojen käyttötarkoituksen muutosta päästiin toteuttamaan välittömästi.
Etenkin varaosien kooditusprojektista saadut kokemukset osoittivat toimintatavoissa olevien puutteiden ongelmallisuuden haasteellisessa toimintaympäristössä. HKL-Raitioliikenteen osalta työ jatkuu insinöörityön tulosten pohjalta. Insinöörityönä tehtyä osuutta voidaan siis tarkastella varaosien kooditusta alustavana ja valmistelevana työvaiheena.
Insinöörityön aikana tehtiin manuaalista ja aikaa vievää tiedontallennustyötä pyrkimyksenä saada aikaan HKL-Raitioliikenteen toimintaa jatkossa mahdollisimman paljon hyödyttävä osto- ja nimiketietoa sisältävä Excel-taulukko. Tiedot Excel-taulukkoon kerättiin HKL-Raitioliikenteen ostolaskuhistoriasta, joka on tallennettu IP Monitor -tietojärjestelmään. Ostolaskujen sisältämien nimiketietojen siirtäminen Excel-muotoon vaati jokaisen laskun avaamista IP Monitorissa ja tilausrivien kopiointia yksitellen.
Insinöörityöraportissa käsitellään varaosien kooditusprojektin lisäksi insinöörityön toimeksiantanutta yritystä ja sen kalustoa sekä taustatietona varastointiin, materiaalilogistiikkaan, hankintatoimeen, ostotoimintaan ja tuotetiedonhallintaan liittyvää teoriaa. Lopuksi esitellään parannusehdotuksia HKL-Raitioliikenteen toimintatapojen kehittämiseksi.
Insinöörityöhön liitettiin lisäksi pakkaus- ja varastosiirtoprojekti, jonka tavoitteena oli varastotilojen uudelleenorganisointi HKL-Raitoliikenteen tulevaisuutta paremmin palvelevaan tilaan. Projekti sisälsi dokumentoinnin ja tiedontallennuksen lisäksi suunnittelu-, organisointi- ja valvontatyötä.
Insinöörityön lopputuloksena saatiin varaosien kooditusprojektin osalta runsaasti osto- ja nimiketietoa sisältävä Excel-taulukko, jota HKL-Raitioliikenteen on nimikehallinnan kehitystyönsä jatkuessa helppo hyödyntää. Vaikka kaikkia alun perin asetettuja tavoitteita ei saatu täytettyä, on yrityksellä nyt hyvät edellytykset jatkaa projektia kerättyjen tietojen pohjalta. Pakkaus- ja siirtoprojektissa tavoitteisiin päästiin, joten vapautuneiden varastotilojen käyttötarkoituksen muutosta päästiin toteuttamaan välittömästi.
Etenkin varaosien kooditusprojektista saadut kokemukset osoittivat toimintatavoissa olevien puutteiden ongelmallisuuden haasteellisessa toimintaympäristössä. HKL-Raitioliikenteen osalta työ jatkuu insinöörityön tulosten pohjalta. Insinöörityönä tehtyä osuutta voidaan siis tarkastella varaosien kooditusta alustavana ja valmistelevana työvaiheena.