Sisäinen viestintä yritysfuusiossa - Case Realco Oy
Kölhi, Vilma; Hakala, Kia (2016)
Kölhi, Vilma
Hakala, Kia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604053878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604053878
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona isännöintialan yritykselle Realco Oy:lle. Opinnäytetyön alkuperäisenä aiheena oli Realcon sisäisen viestinnän kehittäminen, mutta elokuussa 2015 Realcon osakekanta siirtyi Realia Isännöinti Oy:lle, minkä johdosta laadittiin uusi tutkimussuunnitelma. Fuusion myötä tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan Realcon työntekijöiden tyytyväisyyttä sisäiseen viestintään ennen fuusiota ja sen aikana. Lisäksi selvitettiin, miten fuusio vaikutti sisäisen viestinnän toteuttamiseen. Tutkimuksen tarkoitus oli parantaa Realia Groupin johtamaa sisäistä viestintää vastaavissa tilanteissa tulevaisuudessa sekä kartoittaa henkilöstön sopeutumista muutostilanteissa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui viestinnän, sisäisen viestinnän ja organisaatiomuutoksen teorioista. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostui Realcon henkilöstölle teetetystä sähköisestä kyselystä, viestintäasiantuntijan haastattelusta sekä Realcolta saaduista fuusioon liittyvistä viestintämateriaaleista. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tapaustutkimus palvelee tarkoitusta tutkia yksittäistä tapausta, Realcon fuusioitumista Realia Isännöintiin. Aineistoa analysoitiin pääasiassa teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tulokset tarjosivat vastaukset kaikkiin opinnäytetyöprosessin alussa esitettyihin tutkimuskysymyksiin. Tärkein havainto oli, että varsinkin muutostilanteessa johdon ja henkilökunnan tarpeet ja odotukset viestinnän suhteen saattavat olla hyvinkin erilaiset. Kun viestintä ei vastaa odotuksia, tyytymättömyys lisääntyy. Tutkimustulosten perusteella laadittiin kehitysehdotuksia, joita Realia Group voi jatkossa hyödyntää mahdollisissa vastaavissa organisaatiomuutoksissa. Huomiota kannattaa kiinnittää erityisesti kasvokkaiseen viestintään ja henkilöstön oma-aloitteisuuden lisäämiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui viestinnän, sisäisen viestinnän ja organisaatiomuutoksen teorioista. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostui Realcon henkilöstölle teetetystä sähköisestä kyselystä, viestintäasiantuntijan haastattelusta sekä Realcolta saaduista fuusioon liittyvistä viestintämateriaaleista. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tapaustutkimus palvelee tarkoitusta tutkia yksittäistä tapausta, Realcon fuusioitumista Realia Isännöintiin. Aineistoa analysoitiin pääasiassa teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tulokset tarjosivat vastaukset kaikkiin opinnäytetyöprosessin alussa esitettyihin tutkimuskysymyksiin. Tärkein havainto oli, että varsinkin muutostilanteessa johdon ja henkilökunnan tarpeet ja odotukset viestinnän suhteen saattavat olla hyvinkin erilaiset. Kun viestintä ei vastaa odotuksia, tyytymättömyys lisääntyy. Tutkimustulosten perusteella laadittiin kehitysehdotuksia, joita Realia Group voi jatkossa hyödyntää mahdollisissa vastaavissa organisaatiomuutoksissa. Huomiota kannattaa kiinnittää erityisesti kasvokkaiseen viestintään ja henkilöstön oma-aloitteisuuden lisäämiseen.