Yhdessä-yhteisö : Lapsiperheiden vuorovaikutuksen, osallisuuden ja yhteisöllisyyden tukeminen Asuin- ja palvelutalo Porin Esikossa
Hacklin, Julia; Halme, Roosa (2016)
Hacklin, Julia
Halme, Roosa
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604053859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604053859
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Hacklin, Julia & Halme, Roosa. Yhdessä-yhteisö. Lapsiperheiden vuorovaikutuksen, osallisuuden ja yhteisöllisyyden tukeminen Asuin- ja palvelutalo Porin Esikossa. Diak Pori, kevät 2016, 53 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus/ sosionomi (AMK).
Opinnäytetyö on kehittämispainotteinen menetelmällinen kokeilu, joka toteutettiin Asuin- ja palvelutalo Porin Esikon lapsiperheille. Kehittämistyön tarve nousi Porin Esi-kon henkilökunnan esille tuomasta ongelmasta liittyen lapsiperheiden heikkoon osallistumiseen vapaaehtoistyönä toteutettuihin toimintatuokioihin. Työn tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida toiminnallinen yhteisö, jonka tavoitteena oli tukea Porin Esikon lapsiperheiden vuorovaikutusta, osallisuutta ja yhteisöllisyyttä.
Opinnäytetyö koostui toiminnan suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista. Suunnitte-lu käynnistyi keväällä 2015 ja toiminnallinen osuus toteutettiin syksyllä 2015. Suunniteltu ryhmä oli nimeltään Yhdessä-yhteisö ja se kokoontui yhteensä neljä kertaa. Yhdessä-yhteisöön oli kutsuttu kaikki Porin Esikon lapsiperheet, joita oli tuolloin yhteensä seitsemän. Jokainen tuokio sisälsi vuorovaikutusta, osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukevaa toimintaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään työn kannalta keskeisiä käsitteitä, kuten vuorovaikutusta sekä lapsen ja vanhemman välistä kiintymyssuhdetta, osallisuutta ja sosiaalipedagogiikkaa, yhteisöllisyyttä ja sosiaalista pääomaa. Näiden lisäksi opinnäytetyössä käsitellään toiminnan suunnittelua, ohjausta ja arviointia.
Toiminnallisen yhteisön tavoitteiden toteutumista arvioitiin havainnoinnilla ja vanhemmilta kerätyillä palautteilla. Palautelomake auttoi selvittämään, miten lapsiperheet kokivat yhteisön. Havainnoinnin tavoitteena oli lapsiperheiden toiminnan ja käyttäytymisen tarkastelu yhteisön erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Havainnot kirjattiin jokaisen yhteisön jälkeen muistiin.
Havainnoinnin myötä voidaan sanoa, että tämän kaltaisille vuorovaikutusta, osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeville yhteisöille on tarvetta. Jotta yhteisöllisyys jatkuisi, on sitä ylläpidettävä yhteisellä toiminnalla.
Asiasanat: vuorovaikutus, kiintymyssuhde, osallisuus, sosiaalipedagogiikka, yhteisöllisyys, sosiaalinen pääoma, toiminnan suunnittelu, arviointi, ohjaus
Hacklin, Julia & Halme, Roosa. Yhdessä-yhteisö. Lapsiperheiden vuorovaikutuksen, osallisuuden ja yhteisöllisyyden tukeminen Asuin- ja palvelutalo Porin Esikossa. Diak Pori, kevät 2016, 53 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus/ sosionomi (AMK).
Opinnäytetyö on kehittämispainotteinen menetelmällinen kokeilu, joka toteutettiin Asuin- ja palvelutalo Porin Esikon lapsiperheille. Kehittämistyön tarve nousi Porin Esi-kon henkilökunnan esille tuomasta ongelmasta liittyen lapsiperheiden heikkoon osallistumiseen vapaaehtoistyönä toteutettuihin toimintatuokioihin. Työn tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida toiminnallinen yhteisö, jonka tavoitteena oli tukea Porin Esikon lapsiperheiden vuorovaikutusta, osallisuutta ja yhteisöllisyyttä.
Opinnäytetyö koostui toiminnan suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista. Suunnitte-lu käynnistyi keväällä 2015 ja toiminnallinen osuus toteutettiin syksyllä 2015. Suunniteltu ryhmä oli nimeltään Yhdessä-yhteisö ja se kokoontui yhteensä neljä kertaa. Yhdessä-yhteisöön oli kutsuttu kaikki Porin Esikon lapsiperheet, joita oli tuolloin yhteensä seitsemän. Jokainen tuokio sisälsi vuorovaikutusta, osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukevaa toimintaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään työn kannalta keskeisiä käsitteitä, kuten vuorovaikutusta sekä lapsen ja vanhemman välistä kiintymyssuhdetta, osallisuutta ja sosiaalipedagogiikkaa, yhteisöllisyyttä ja sosiaalista pääomaa. Näiden lisäksi opinnäytetyössä käsitellään toiminnan suunnittelua, ohjausta ja arviointia.
Toiminnallisen yhteisön tavoitteiden toteutumista arvioitiin havainnoinnilla ja vanhemmilta kerätyillä palautteilla. Palautelomake auttoi selvittämään, miten lapsiperheet kokivat yhteisön. Havainnoinnin tavoitteena oli lapsiperheiden toiminnan ja käyttäytymisen tarkastelu yhteisön erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Havainnot kirjattiin jokaisen yhteisön jälkeen muistiin.
Havainnoinnin myötä voidaan sanoa, että tämän kaltaisille vuorovaikutusta, osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeville yhteisöille on tarvetta. Jotta yhteisöllisyys jatkuisi, on sitä ylläpidettävä yhteisellä toiminnalla.
Asiasanat: vuorovaikutus, kiintymyssuhde, osallisuus, sosiaalipedagogiikka, yhteisöllisyys, sosiaalinen pääoma, toiminnan suunnittelu, arviointi, ohjaus