Suomalaisten ostosmatkailu Venäjälle
Mäkisalo, Irja-Liisa; Ukkonen, Minna (2016)
Mäkisalo, Irja-Liisa
Ukkonen, Minna
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604053856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604053856
Tiivistelmä
Tutkimus suomalaisista ostosmatkailijoista tehtiin, koska ostosmatkailu (myös niin kutsuttu bensaturismi) on erittäin yleinen harrastus Suomen itärajalla. Aiempia opinnäytetöitä tutkittaessa huomattiin, ettei ostosmatkailua ole juuri tutkittu suomalaisen matkailijan näkökulmasta.
Haluttiin tutkia ostosmatkailun motiiveja, löytää suosituimmat ostokset ja tutkia millainen on tyypillinen ostosmatkailija. Tutkimusaineisto koottiin sosiaalisessa mediassa julkaistun kyselytutkimuksen avulla. Tutustuttiin myös rajanylityksestä ja ostosmatkailusta kertoviin lehtiartikkeleihin sekä rajavartioston julkaisuihin ja tilastoihin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista – menetelmää. Määrällisessä menetelmässä kohdejoukko valitaan tarkoituksenmukaisesti, jossa pyritään ymmärtämään kohteen laatua, ominaisuuksia ja merkityksiä kokonaisvaltaisesti.
Opinnäytetyön tärkeimpiä tuloksia oli havaita, kuinka monenlaiset ihmiset harrastavat ostosmatkailua; ei ole yhtä selvää ryhmää, joka dominoisi tuloksia. Samalla havaittiin, kuinka herkästi maailmanpolitiikka vaikuttaa turismiin (esimerkiksi Venäjän kauppapakotteet).
Haluttiin tutkia ostosmatkailun motiiveja, löytää suosituimmat ostokset ja tutkia millainen on tyypillinen ostosmatkailija. Tutkimusaineisto koottiin sosiaalisessa mediassa julkaistun kyselytutkimuksen avulla. Tutustuttiin myös rajanylityksestä ja ostosmatkailusta kertoviin lehtiartikkeleihin sekä rajavartioston julkaisuihin ja tilastoihin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista – menetelmää. Määrällisessä menetelmässä kohdejoukko valitaan tarkoituksenmukaisesti, jossa pyritään ymmärtämään kohteen laatua, ominaisuuksia ja merkityksiä kokonaisvaltaisesti.
Opinnäytetyön tärkeimpiä tuloksia oli havaita, kuinka monenlaiset ihmiset harrastavat ostosmatkailua; ei ole yhtä selvää ryhmää, joka dominoisi tuloksia. Samalla havaittiin, kuinka herkästi maailmanpolitiikka vaikuttaa turismiin (esimerkiksi Venäjän kauppapakotteet).