Johdon ja alaisten välinen luottamuspääoma : Yritys X
Venäläinen, Jenna (2016)
Venäläinen, Jenna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604043817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604043817
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli Yritys X:n johdon ja alaisten välinen luottamuspääoma. Yritys X on pieni sosiaalialan yritys. Työn tarkoituksena oli selvittää, miten luottamus ilmenee ja vaikuttaa Yrityksessä X sekä mitä haasteita luottamus aiheuttaa yritykselle.
Työtä varten tehtiin kartoitus yrityksen luottamuspääomasta. Kartoituksessa käytettiin sekä määrällisiä että laadullisia tiedonkeruutapoja. Kartoitus kuvaa vain yhtä tapausta, eikä sitä voi yleistää koskemaan muiden yritysten luottamuspääomaa. Työhön kerättiin tietoa sähköisen kyselylomakkeen ja puolistruktuoidun haastattelun avulla. Kartoitukseen osallistui yhteensä kuusi henkilöä ja kartoituksen vastausprosentti oli 100 %.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään luottamusta koskevaa termistöä sekä tarkastellaan luottamuksen syntymiseen vaikuttavia tekijöitä. Teoreettisessa osuudessa käsitellään myös, mitä vaikutusta luottamuksella on ja kuinka sen voi menettää. Lisäksi siinä tarkastellaan, sitä milloin luottamus on hyvällä ja milloin huonolla tasolla sekä sitä, miten menetetyn luottamuksen voi saada takaisin. Työn teoreettinen osuus toimi pohjana kyselylomakkeen rakentamiselle sekä tulosten analysoinnille.
Yritys X:n johdon ja alaisten välinen luottamuksen taso oli melko hyvä, mutta siinä oli myös parannettavaa. Luottamuksen syntymiseen kyseisessä yrityksessä vaikuttivat vuorovaikutus, yhteiset kokemukset, asioiden suunnittelu ja tekeminen yhdessä, päätöksenteko ja vastuunjako sekä alaisten ja esimiehen velvollisuudet. Luottamuksen ansiosta alaiset saavat riittävästi vastuuta ja haasteita työstään. Alaiset uskaltavat ottaa riskejä työssään ja he sietävät epävarmuutta melko hyvin. Luottamuksen haasteita tässä yrityksessä aiheuttavat vanhat konfliktit, johdon viestinnän avoimuuden puute sekä esimiehen ja alaisten välinen viestintä. Kaiken kaikkiaan yrityksen luottamuspääomassa oli kuitenkin enemmän vahvuuksia kuin heikkouksia.
Yritys sai kartoituksen tulosten avulla ajankohtaista tietoa yrityksen johdon ja alaisten välisestä luottamuspääomasta sekä muutamia kehittämisehdotuksia alaisten ja johdon välisen luottamuspääoman kehittämiseen.
Työtä varten tehtiin kartoitus yrityksen luottamuspääomasta. Kartoituksessa käytettiin sekä määrällisiä että laadullisia tiedonkeruutapoja. Kartoitus kuvaa vain yhtä tapausta, eikä sitä voi yleistää koskemaan muiden yritysten luottamuspääomaa. Työhön kerättiin tietoa sähköisen kyselylomakkeen ja puolistruktuoidun haastattelun avulla. Kartoitukseen osallistui yhteensä kuusi henkilöä ja kartoituksen vastausprosentti oli 100 %.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään luottamusta koskevaa termistöä sekä tarkastellaan luottamuksen syntymiseen vaikuttavia tekijöitä. Teoreettisessa osuudessa käsitellään myös, mitä vaikutusta luottamuksella on ja kuinka sen voi menettää. Lisäksi siinä tarkastellaan, sitä milloin luottamus on hyvällä ja milloin huonolla tasolla sekä sitä, miten menetetyn luottamuksen voi saada takaisin. Työn teoreettinen osuus toimi pohjana kyselylomakkeen rakentamiselle sekä tulosten analysoinnille.
Yritys X:n johdon ja alaisten välinen luottamuksen taso oli melko hyvä, mutta siinä oli myös parannettavaa. Luottamuksen syntymiseen kyseisessä yrityksessä vaikuttivat vuorovaikutus, yhteiset kokemukset, asioiden suunnittelu ja tekeminen yhdessä, päätöksenteko ja vastuunjako sekä alaisten ja esimiehen velvollisuudet. Luottamuksen ansiosta alaiset saavat riittävästi vastuuta ja haasteita työstään. Alaiset uskaltavat ottaa riskejä työssään ja he sietävät epävarmuutta melko hyvin. Luottamuksen haasteita tässä yrityksessä aiheuttavat vanhat konfliktit, johdon viestinnän avoimuuden puute sekä esimiehen ja alaisten välinen viestintä. Kaiken kaikkiaan yrityksen luottamuspääomassa oli kuitenkin enemmän vahvuuksia kuin heikkouksia.
Yritys sai kartoituksen tulosten avulla ajankohtaista tietoa yrityksen johdon ja alaisten välisestä luottamuspääomasta sekä muutamia kehittämisehdotuksia alaisten ja johdon välisen luottamuspääoman kehittämiseen.