Konsumenternas förväntningar av biluthyrning
Granö, Jonny (2016)
Granö, Jonny
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604043810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604043810
Tiivistelmä
Syftet med arbetet är att reda ut hur Avis kan öka sin kännedom i Borgå och vilka faktorer konsumenterna värdesätter. Med resultaten som erhållits med hjälp av undersökningen ska Avis ha en bättre bild över vad konsumenterna kräver av dem och hur de kan öka sin kundkrets. Problemet var att ta reda på vilka var de viktigaste faktorerna då konsumenten valde ett visst biluthyrningsföretag och kan Avis göra något för att uppfylla dessa krav?
Teoretiska referensramen innehåller teori om konsumentbeteende, marknadskommunikat-ion, kundtillfredsställelse och marknadssegmentering. Analysen och utvecklingsförslagen görs på basen av själva undersökningen och det teoretiska innehållet. Teorin hänvisade mycket till Kotlers böcker.
I detta lärdomsprov används en kvantitativ undersökning. Ett frågeformulär byggdes upp med hjälp av Webropol och delades ut genom e-post och Facebook till nuvarande kunder samt andra konsumenter. Resultaten analyserades med hjälp av Webropol samt Excel, och informationen presenteras med hjälp av grafer och förklaringar.
Resultaten visade att biluthyrningsföretagens kännedom inom Borgå var lågt men behovet av hyresfordon inte var det, speciellt gällande paketbilar. Enligt resultaten ser konsumen-terna speciellt på företagets kännedom, prissättning, flera beställning- och betalningsalter-nativ, urval då de bestämmer vilket företag de väljer.
Slutsatsen var att Avis bör fokusera på att öka sin marknadsföring inom området för att öka sin kännedom. Reklamskyltar samt reklam i lokala tidningar ansågs lönsamma och ytterli-gare nya service kunde tas i bruk för att attrahera en större mängd kunder till Avis.
Teoretiska referensramen innehåller teori om konsumentbeteende, marknadskommunikat-ion, kundtillfredsställelse och marknadssegmentering. Analysen och utvecklingsförslagen görs på basen av själva undersökningen och det teoretiska innehållet. Teorin hänvisade mycket till Kotlers böcker.
I detta lärdomsprov används en kvantitativ undersökning. Ett frågeformulär byggdes upp med hjälp av Webropol och delades ut genom e-post och Facebook till nuvarande kunder samt andra konsumenter. Resultaten analyserades med hjälp av Webropol samt Excel, och informationen presenteras med hjälp av grafer och förklaringar.
Resultaten visade att biluthyrningsföretagens kännedom inom Borgå var lågt men behovet av hyresfordon inte var det, speciellt gällande paketbilar. Enligt resultaten ser konsumen-terna speciellt på företagets kännedom, prissättning, flera beställning- och betalningsalter-nativ, urval då de bestämmer vilket företag de väljer.
Slutsatsen var att Avis bör fokusera på att öka sin marknadsföring inom området för att öka sin kännedom. Reklamskyltar samt reklam i lokala tidningar ansågs lönsamma och ytterli-gare nya service kunde tas i bruk för att attrahera en större mängd kunder till Avis.