Laadunhallintasuunnitelman kehittäminen Liperin kunnan varhaiskasvatuksessa
Miinalainen, Sari (2016)
Miinalainen, Sari
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604023780
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604023780
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä näkyväksi varhaiskasvatuksen laatua yhteistyössä eri toimijoiden kanssa sekä kehittää Liperin kunnan varhaiskasvatuksen laadunhallinnan suunnitelmaa. Tavoitteena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen laadunhallintaa voidaan kehittää sekä millaiset laatutekijät lisäävät lapsen myönteisiä kokemuksia varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellista kehittämistoimintaa, jossa aineistoa kerättiin toiminnallisin ja osallistavin menetelmin. Kehittämistoimintaan osallistuivat varhaiskasvatuksen koko johtoryhmä sekä osa varhaiskasvatuksen lapsista ja henkilöstöstä. Kehittämisprosessin tuotoksena luotiin Liperin kunnan varhaiskasvatuksen laadunhallinnan suunnitelmaan laatutekijät, laatuvaatimukset sekä laatukriteerit.
Teemoittelun kautta saadut tulokset osoittivat, että laadun kehittämistyön elementeiksi tarvittiin osallisuutta, jaettua johtajuutta sekä sitoutumista. Osallistavat menetelmät mahdollistivat yhteisen ymmärryksen muodostumista varhaiskasvatuksen laadusta, samalla kun kehittämistyö edisti osallisuuden ja jaetun johtajuuden kokemusta. Lapselle merkitykselliset laatutekijät voitiin jakaa kolmen eri teeman alle, joita olivat kehollisuuden, tajunnallisuuden ja situationaalisuuden kokemukset. Jatkokehitysaiheina voidaan tarkastella muun muassa valmiin laadunhallintasuunnitelman vaikuttavuutta organisaatioon.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellista kehittämistoimintaa, jossa aineistoa kerättiin toiminnallisin ja osallistavin menetelmin. Kehittämistoimintaan osallistuivat varhaiskasvatuksen koko johtoryhmä sekä osa varhaiskasvatuksen lapsista ja henkilöstöstä. Kehittämisprosessin tuotoksena luotiin Liperin kunnan varhaiskasvatuksen laadunhallinnan suunnitelmaan laatutekijät, laatuvaatimukset sekä laatukriteerit.
Teemoittelun kautta saadut tulokset osoittivat, että laadun kehittämistyön elementeiksi tarvittiin osallisuutta, jaettua johtajuutta sekä sitoutumista. Osallistavat menetelmät mahdollistivat yhteisen ymmärryksen muodostumista varhaiskasvatuksen laadusta, samalla kun kehittämistyö edisti osallisuuden ja jaetun johtajuuden kokemusta. Lapselle merkitykselliset laatutekijät voitiin jakaa kolmen eri teeman alle, joita olivat kehollisuuden, tajunnallisuuden ja situationaalisuuden kokemukset. Jatkokehitysaiheina voidaan tarkastella muun muassa valmiin laadunhallintasuunnitelman vaikuttavuutta organisaatioon.