Lakiviidakosta turvapaikkaan -oppimispelin graafisen käyttöliittymän suunnittelu
Savolainen, Arttu (2016)
Savolainen, Arttu
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604013764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604013764
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee graafisen käyttöliittymän suunnittelua videopeleihin. Tarkoituksena oli oppia soveltamaan graafisten käyttöliittymien perusteita. Tavoitteena on toteuttaa oppimispelin graafinen käyttöliittymä teoriaosuudessa esiin tulleita käytänteitä hyödyntäen.
Työn teoriaosuus käsittelee graafisen käyttöliittymän historiaa, nykytilaa ja tulevaisuuden näkymiä. Osuudessa määritellään käyttöliittymään kuuluvat osat sekä suunnittelussa huomioitavia seikkoja, joita hyödyntämällä pystytään toteuttamaan tehokkaampia sekä käyttäjäystävällisempiä käyttöliittymiä. Teoriaosuudessa avataan peliin sijoitettavien käyttöliittymän osien mahdollisia tasoja ja mahdollisuuksia, joilla syventää pelikokemusta. Käyttöliittymät tulisi aina suunnitella käyttäjät ja heidän tarpeensa mielessä pitäen ja käyttöliittymän suunnittelu pitäisi aloittaa heti pelisuunnitteluprosessin alussa. Nykytrendinä on pyrkimys tuottaa elokuvamaisempia pelielämyksiä. Tätä pyritään korostamaan myös graafisen käyttöliittymän suunnittelussa. Käyttöliittymien monimutkaisuus ja tarpeellisuus määräytyy peligenren ja tilastojen näytön tarpeen mukaan.
Käytännön osuudessa suunniteltiin ja toteutettiin graafinen käyttöliittymä Lakiviidakosta turvapaikkaan -oppimispelille. Suunnittelussa keskityttiin erityisesti käyttöliittymän selkeyteen ja yksinkertaisuuteen. Käytännön osuudessa pyrittiin toteuttamaan Windows-käyttäjille tutun tuntuinen sekä tabletti alustoilla helposti käytettävä käyttöliittymä.
Graafisella käyttöliittymällä on merkittävä osa pelattavuuteen ja pelin ymmärrettävyyteen. Käyttöliittymien suunnitteluun ja toteutukseen ei käytetä tarpeeksi aikaa edes isojen pelistudioiden tuotteissa, vaikka käyttäjät tulevat katselemaan pitkässä pelissä enemmän näitä elementtejä kuin esimerkiksi pelin tausta elementtejä. Panostamalla tarpeeksi käyttöliittymään saadaan aikaan viimeistellympi tuote.
Työn teoriaosuus käsittelee graafisen käyttöliittymän historiaa, nykytilaa ja tulevaisuuden näkymiä. Osuudessa määritellään käyttöliittymään kuuluvat osat sekä suunnittelussa huomioitavia seikkoja, joita hyödyntämällä pystytään toteuttamaan tehokkaampia sekä käyttäjäystävällisempiä käyttöliittymiä. Teoriaosuudessa avataan peliin sijoitettavien käyttöliittymän osien mahdollisia tasoja ja mahdollisuuksia, joilla syventää pelikokemusta. Käyttöliittymät tulisi aina suunnitella käyttäjät ja heidän tarpeensa mielessä pitäen ja käyttöliittymän suunnittelu pitäisi aloittaa heti pelisuunnitteluprosessin alussa. Nykytrendinä on pyrkimys tuottaa elokuvamaisempia pelielämyksiä. Tätä pyritään korostamaan myös graafisen käyttöliittymän suunnittelussa. Käyttöliittymien monimutkaisuus ja tarpeellisuus määräytyy peligenren ja tilastojen näytön tarpeen mukaan.
Käytännön osuudessa suunniteltiin ja toteutettiin graafinen käyttöliittymä Lakiviidakosta turvapaikkaan -oppimispelille. Suunnittelussa keskityttiin erityisesti käyttöliittymän selkeyteen ja yksinkertaisuuteen. Käytännön osuudessa pyrittiin toteuttamaan Windows-käyttäjille tutun tuntuinen sekä tabletti alustoilla helposti käytettävä käyttöliittymä.
Graafisella käyttöliittymällä on merkittävä osa pelattavuuteen ja pelin ymmärrettävyyteen. Käyttöliittymien suunnitteluun ja toteutukseen ei käytetä tarpeeksi aikaa edes isojen pelistudioiden tuotteissa, vaikka käyttäjät tulevat katselemaan pitkässä pelissä enemmän näitä elementtejä kuin esimerkiksi pelin tausta elementtejä. Panostamalla tarpeeksi käyttöliittymään saadaan aikaan viimeistellympi tuote.