Kohti sukupuolisensitiivisempää kasvatusta : lasten ajatuksia sukupuolista ja sukupuolirooleista
Reini, Jenni; Tevilin, Minna (2016)
Reini, Jenni
Tevilin, Minna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604013737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604013737
Tiivistelmä
Laadullisen opinnäytetyömme tavoitteena oli tuoda ilmi päiväkoti-ikäisten lasten ajatuksia ja mielipiteitä sukupuolista ja sukupuolirooleista. Vastausten avulla pyrimme tuomaan kasvattajille lisää hyödyllistä tietoa sukupuolisensitiivisen kasvatusotteen toteuttamiseen. Teimme opinnäytetyön yhteistyössä pohjoishelsinkiläisen päiväkodin kanssa.
Opinnäytetyömme tärkeinä teemoina toimivat sukupuolisensitiivinen kasvatus ja tasa-arvo, jotka ovat lähivuosina olleet pinnalla varhaiskasvatuksen työkentällä. Tutkimusmenetelmänä käytimme teemahaastattelua. Toteutimme opinnäytetyömme yksilöhaastatteluina kahdelletoista 5- ja 6-vuotiaalle lapselle ja selvitimme heidän mielipiteitään ja ajatuksiaan kysymyksiin, jotka liittyivät sukupuoliin ja sukupuolirooleihin. Asettelimme kysymykset niin, että ne koskivat päiväkotiympäristöä, jolloin tiedosta olisi mahdollisimman paljon hyötyä päiväkodin kasvattajille. Käytimme toiminnallisuutta haastattelujen tukena luodaksemme lasta aktivoivan ja kiinnostavan tilanteen. Haastattelurungon suunnitteluvaiheessa otimme huomioon lapsen haastattelun erityispiirteet, kuten kysymysten asettelun ja kielen selkeyden.
Rinnastimme haastattelujen vastaukset taustateoriaan. Havaitsimme haastatteluissa eroavaisuuksia 5- ja 6-vuotiaiden kielen ja sukupuoli-identiteetin kehityksessä. Vertailimme haastattelutuloksia niin tyttöjen ja poikien kuin 5- ja 6-vuotiaiden välillä. Lasten vastauksista oli selvästi havaittavissa, että päiväkodissa pyritään sukupuolisensitiiviseen kasvatukseen ja lapsia kohdellaan tasavertaisesti. Vastauksista huomasi myös, kuinka vahvasti lähiympäristö vaikuttaa lapsen mielipiteisiin.
Opinnäytetyömme tuloksia ei voida yleistää, vaan ne ovat päteviä vain yhteistyöpäiväkodissa. Koemme, että tulokset innostavat kasvattajia jatkamaan sukupuolisensitiivistä kasvatusotetta. Tämä voi edesauttaa lapsia kohtelemaan toisiaan tasa-arvoisesti.
Opinnäytetyömme tärkeinä teemoina toimivat sukupuolisensitiivinen kasvatus ja tasa-arvo, jotka ovat lähivuosina olleet pinnalla varhaiskasvatuksen työkentällä. Tutkimusmenetelmänä käytimme teemahaastattelua. Toteutimme opinnäytetyömme yksilöhaastatteluina kahdelletoista 5- ja 6-vuotiaalle lapselle ja selvitimme heidän mielipiteitään ja ajatuksiaan kysymyksiin, jotka liittyivät sukupuoliin ja sukupuolirooleihin. Asettelimme kysymykset niin, että ne koskivat päiväkotiympäristöä, jolloin tiedosta olisi mahdollisimman paljon hyötyä päiväkodin kasvattajille. Käytimme toiminnallisuutta haastattelujen tukena luodaksemme lasta aktivoivan ja kiinnostavan tilanteen. Haastattelurungon suunnitteluvaiheessa otimme huomioon lapsen haastattelun erityispiirteet, kuten kysymysten asettelun ja kielen selkeyden.
Rinnastimme haastattelujen vastaukset taustateoriaan. Havaitsimme haastatteluissa eroavaisuuksia 5- ja 6-vuotiaiden kielen ja sukupuoli-identiteetin kehityksessä. Vertailimme haastattelutuloksia niin tyttöjen ja poikien kuin 5- ja 6-vuotiaiden välillä. Lasten vastauksista oli selvästi havaittavissa, että päiväkodissa pyritään sukupuolisensitiiviseen kasvatukseen ja lapsia kohdellaan tasavertaisesti. Vastauksista huomasi myös, kuinka vahvasti lähiympäristö vaikuttaa lapsen mielipiteisiin.
Opinnäytetyömme tuloksia ei voida yleistää, vaan ne ovat päteviä vain yhteistyöpäiväkodissa. Koemme, että tulokset innostavat kasvattajia jatkamaan sukupuolisensitiivistä kasvatusotetta. Tämä voi edesauttaa lapsia kohtelemaan toisiaan tasa-arvoisesti.