Liiketoimintaprosessien kehittäminen : Case: Tilitoimisto Oy
Linjama, Sirpa (2016)
Linjama, Sirpa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603313727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603313727
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli liiketoimintaprosessien kuvaaminen tilitoimistossa. Toimeksiantajalla oli tarve tuntea paremmin yrityksen toimintatapojen eli prosessien nykytila ja kehittää prosessikuvausten pohjalta liiketoimintaansa koko ajan muuttuvassa toimintaympäristössä. Tavoitteena oli kuvata toimeksiantajan kirjanpito-, ostoreskontra-, palkanlaskenta- ja myyntireskontraprosessit sekä niihin liittyvät kehitysehdotukset. Toimeksiantajana oli keskisuomalainen tilitoimisto, joka on toiminut yli kymmenen vuotta ja työllistää muutaman henkilön. Toimeksiantajasta käytetään nimitystä ”Tilitoimisto Oy” toimeksiantajan pyynnöstä.
Teoreettisena viitekehyksenä olivat prosessit liiketoiminnan johtamisen työkaluna ja prosessimaiseen toimintaan siirtymisen edut ja haasteet. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin tutkimuksen kohteena olleet taloushallinnon prosessit. Tutkimusote oli kvalitatiivinen ja aineistonkeruumenetelminä käytettiin toimeksiantajan dokumentaatiota, osallistuvaa havainnointia ja avoimia haastatteluita. Tutkimuksen aikana pidettiin havainnointipäiväkirjaa. Tutkimuksen luotettavuus varmistettiin luetuttamalla tutkimusaineisto ja havainnot informanteilla.
Tutkimuksen tuloksena olivat prosessikuvaukset, jotka sisältävät työnkulkukaaviossa prosessin vaiheet ja kirjoitetun kuvauksen prosessin rooleista, vastuista ja aktiviteeteista. Tutkimuksen aikana tehtyjen havaintojen perusteella koottiin kehitysehdotukset tulevaisuutta varten.
Tuloksista kävi ilmi, että asiakkaalla on suuri vaikutus prosessin sujuvaan läpimenoon ja ajankäytön suunnitteluun tilitoimistossa. Tuloksien perusteella tilitoimistossa tulee kiinnittää huomiota dokumentointiin, yhtenäisiin toimintatapoihin ja kokemusperäisen tiedon jakamiseen.
Teoreettisena viitekehyksenä olivat prosessit liiketoiminnan johtamisen työkaluna ja prosessimaiseen toimintaan siirtymisen edut ja haasteet. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin tutkimuksen kohteena olleet taloushallinnon prosessit. Tutkimusote oli kvalitatiivinen ja aineistonkeruumenetelminä käytettiin toimeksiantajan dokumentaatiota, osallistuvaa havainnointia ja avoimia haastatteluita. Tutkimuksen aikana pidettiin havainnointipäiväkirjaa. Tutkimuksen luotettavuus varmistettiin luetuttamalla tutkimusaineisto ja havainnot informanteilla.
Tutkimuksen tuloksena olivat prosessikuvaukset, jotka sisältävät työnkulkukaaviossa prosessin vaiheet ja kirjoitetun kuvauksen prosessin rooleista, vastuista ja aktiviteeteista. Tutkimuksen aikana tehtyjen havaintojen perusteella koottiin kehitysehdotukset tulevaisuutta varten.
Tuloksista kävi ilmi, että asiakkaalla on suuri vaikutus prosessin sujuvaan läpimenoon ja ajankäytön suunnitteluun tilitoimistossa. Tuloksien perusteella tilitoimistossa tulee kiinnittää huomiota dokumentointiin, yhtenäisiin toimintatapoihin ja kokemusperäisen tiedon jakamiseen.