Multimedia applications in LGBTIQ work: a self-expression group
Rontu, Joona (2016)
Rontu, Joona
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603313721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603313721
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa ja toteuttaa valokuvausta hyödyntävä, voimauttava ja avoin ryhmä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluville. Opinnäytetyön suunnittelu- ja toteutustyö tapahtui Tampereella yhteistyössä tuki- ja neuvontapalvelu Sinuiksi:n ja Pirkanmaan Seta ry:n kanssa. Valokuvausryhmä koostui viidestä tapaamiskerrasta, joissa ryhmään kuuluvat osallistuivat erilaisiin valokuvausta hyödyntäviin harjoituksiin sekä verkkopohjaisen valokuvapäiväkirjan toteuttamiseen. Projektin suunnittelu aloitettiin huhtikuussa 2015 ja ryhmä järjestettiin kesällä 2015.
Ryhmän tavoitteena oli osallistujien voimaantumisen tukeminen luovilla, itseilmaisullisilla valokuvausharjoituksilla sekä ryhmähengen edistäminen, yhteenkuuluvuuden ja läsnäolon tunteiden korostaminen ja elämänhallinnallisten työkalujen tarjoaminen. Yhtenä tavoitteena oli myös ryhmänohjaajan omien ohjaustaitojen kehittäminen. Voimauttaviksi elementeiksi valittiin itseilmaisullinen ja luova valokuvaus sekä aktiivinen ryhmätoiminta niin fyysisesti ryhmässä kuin sähköisesti verkossakin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu voimaantumisen käsitteestä sekä itseilmaisun ja vähemmistötyön pohjateorioista. Ajatus voimaantumisesta kulkee kaikkien projektin osaalueiden läpi harjoitusten taustalla niin, etteivät osallistujat välttämättä edes huomioi sitä. Harjoitukset suunniteltiin niin, että ensimmäisillä ryhmäkerroilla osallistujat keskittyivät pari- ja ryhmätyöskentelyyn tutustumis- ja vertaistukitarkoituksessa. Myöhemmillä tapaamiskerroilla keskityttiin enemmän ryhmäläisten itseilmaisulliseen työskentelyyn. Kaikki harjoitukset kannustivat osallistujien omien tuntemusten ja aikaisempien kokemusten reflektoimiseen.
Opinnäytetyöprojektin onnistumista arvioitiin ryhmäpalautteen, palautelomakkeen ja ryhmänohjaajan omien havaintojen ja itsearvioinnin pohjalta. Arvioinnissa keskeisenä elementtinä oli ryhmään osallistuneiden näkemys harjoitusten sekä verkko-ominaisuuksien onnistuneisuudesta ja uudelleenkäytettävyydestä. Tulokset viittaavat siihen, että verkkopohjainen yhteydenpito ja harjoitusten tekeminen tukee varsinaista ryhmätoimintaa ja on osallistujien kannalta mielekästä. Itsearvioinneista ja ryhmänohjaajan omista havainnoista selviää, että ohjaajan omat kyvyt ryhmänohjaamisessa ovat kehittyneet lähtötilanteesta.
Ryhmän tavoitteena oli osallistujien voimaantumisen tukeminen luovilla, itseilmaisullisilla valokuvausharjoituksilla sekä ryhmähengen edistäminen, yhteenkuuluvuuden ja läsnäolon tunteiden korostaminen ja elämänhallinnallisten työkalujen tarjoaminen. Yhtenä tavoitteena oli myös ryhmänohjaajan omien ohjaustaitojen kehittäminen. Voimauttaviksi elementeiksi valittiin itseilmaisullinen ja luova valokuvaus sekä aktiivinen ryhmätoiminta niin fyysisesti ryhmässä kuin sähköisesti verkossakin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu voimaantumisen käsitteestä sekä itseilmaisun ja vähemmistötyön pohjateorioista. Ajatus voimaantumisesta kulkee kaikkien projektin osaalueiden läpi harjoitusten taustalla niin, etteivät osallistujat välttämättä edes huomioi sitä. Harjoitukset suunniteltiin niin, että ensimmäisillä ryhmäkerroilla osallistujat keskittyivät pari- ja ryhmätyöskentelyyn tutustumis- ja vertaistukitarkoituksessa. Myöhemmillä tapaamiskerroilla keskityttiin enemmän ryhmäläisten itseilmaisulliseen työskentelyyn. Kaikki harjoitukset kannustivat osallistujien omien tuntemusten ja aikaisempien kokemusten reflektoimiseen.
Opinnäytetyöprojektin onnistumista arvioitiin ryhmäpalautteen, palautelomakkeen ja ryhmänohjaajan omien havaintojen ja itsearvioinnin pohjalta. Arvioinnissa keskeisenä elementtinä oli ryhmään osallistuneiden näkemys harjoitusten sekä verkko-ominaisuuksien onnistuneisuudesta ja uudelleenkäytettävyydestä. Tulokset viittaavat siihen, että verkkopohjainen yhteydenpito ja harjoitusten tekeminen tukee varsinaista ryhmätoimintaa ja on osallistujien kannalta mielekästä. Itsearvioinneista ja ryhmänohjaajan omista havainnoista selviää, että ohjaajan omat kyvyt ryhmänohjaamisessa ovat kehittyneet lähtötilanteesta.