Kuljetuspalveluiden keskittäminen vientirahdeissa
Tomminen, Suvi (2016)
Tomminen, Suvi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603303690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603303690
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Yritys X:lle, jossa haluttiin vähentää käytettävien toimittajien määrää vientirahdeissa. Aiheesta käynnistettiin logistiikkaprojekti lokakuussa 2015. Tavoitteena oli siis uudelleenorganisoida ulkomaan kuljetukset ja keskittää ne muutamalle valitulle logistiikkapalveluiden tarjoajalle. Tarkoituksena oli myös tehdä kattavat ja pitkäaikaiset sopimukset valittujen toimittajien kanssa, jotka olisivat pohjana sujuvalle yhteistyölle ja hyvälle palvelutasolle. Yritys käyttää pääasiassa kuljetuksissaan joko maantie- tai merikuljetuksia.
Teoriaosassa esitellään kansainvälisiin kuljetuksiin ja palvelujen hankintaan liittyviä aiheita, joita voitiin hyödyntää itse projektissa. Aluksi selvitettiin tarkasti kuljetusten nykytilaa, kuten vientikohteet, volyymit, kustannukset ja käytettävät toimittajat. Toimittajille pohdittiin tärkeitä kriteereitä, joiden pohjalta niitä pystyttiin myöhemmin arvioimaan. Potentiaalisiin toimittajiin otettiin yhteyttä ja sovittiin tapaamiset, joissa kartoitettiin mahdollisuuksia yhteistyölle ja sopimuksille. Tapaamisten jälkeen täydennettiin toimittajien vertailutaulukkoa.
Myöhemmin toimittajille lähetettiin volyymitiedot ja omien resurssiensa ja kiinnostuksena mukaan ne tarjosivat rahtihinnat valitsemiinsa kohteisiin. Eri toimittajia kiinnostivat eri kohteet, mikä oli hyvä, että saatiin tarjouksia monipuolisesti eri alueille. Merikuljetuksiin oli haastavampaa löytää palveluntarjoajia, sillä traileripuolella on enemmän vaihtoehtoja. Tarjouksista tehtiin vertailua, jossa hintoja verrattiin edellisvuoden hinnastoihin sekä toteutuneisiin keskiarvohintoihin. Toimittajien monipuolinen vertailu oli haastavaa, sillä siinä täytyi huomioida paljon muutakin kuin vain hinta.
Valintoja ja sopimuksia ei vielä maaliskuussa 2016 ollut ehditty tekemään, joten tämän työn lopussa on suunnitelma projektin loppuun viemiseksi. Useat toimittajat ovat jo osoittaneet kiinnostustaan yhteistyöhön ja tarjouksia on tullut monille eri alueille. Näiden toimittajien joukossa on potentiaalisia sopimuskumppaneita ja tavoitteisiin varmasti päästään tarkan harkinnan ja valintojen jälkeen. Tämä on hyvä alku ja lopuille vientikohteille etsitään sopivia toimittajia vähitellen. Kaikkia kohteita ei välttämättä ole tarkoitus kilpailuttaa, vaan sopivan toimittajan löytyessä voidaan aloittaa yhteistyö.
Sopimukset tuovat varmuutta kuljetuksille sekä parantavat asiakaspalvelun tasoa. Myös työntekijöiden resursseja voi kohdistaa muualle, kun aikaa ei mene niin paljon kuljetusten järjestämiseen. Kuljetusten keskittäminen selkeyttää merkittävästi vientikuljetuksia, kun tietyille alueille on käytettävissä tietyt toimittajat, hinnat ja parempi palvelutaso.
Teoriaosassa esitellään kansainvälisiin kuljetuksiin ja palvelujen hankintaan liittyviä aiheita, joita voitiin hyödyntää itse projektissa. Aluksi selvitettiin tarkasti kuljetusten nykytilaa, kuten vientikohteet, volyymit, kustannukset ja käytettävät toimittajat. Toimittajille pohdittiin tärkeitä kriteereitä, joiden pohjalta niitä pystyttiin myöhemmin arvioimaan. Potentiaalisiin toimittajiin otettiin yhteyttä ja sovittiin tapaamiset, joissa kartoitettiin mahdollisuuksia yhteistyölle ja sopimuksille. Tapaamisten jälkeen täydennettiin toimittajien vertailutaulukkoa.
Myöhemmin toimittajille lähetettiin volyymitiedot ja omien resurssiensa ja kiinnostuksena mukaan ne tarjosivat rahtihinnat valitsemiinsa kohteisiin. Eri toimittajia kiinnostivat eri kohteet, mikä oli hyvä, että saatiin tarjouksia monipuolisesti eri alueille. Merikuljetuksiin oli haastavampaa löytää palveluntarjoajia, sillä traileripuolella on enemmän vaihtoehtoja. Tarjouksista tehtiin vertailua, jossa hintoja verrattiin edellisvuoden hinnastoihin sekä toteutuneisiin keskiarvohintoihin. Toimittajien monipuolinen vertailu oli haastavaa, sillä siinä täytyi huomioida paljon muutakin kuin vain hinta.
Valintoja ja sopimuksia ei vielä maaliskuussa 2016 ollut ehditty tekemään, joten tämän työn lopussa on suunnitelma projektin loppuun viemiseksi. Useat toimittajat ovat jo osoittaneet kiinnostustaan yhteistyöhön ja tarjouksia on tullut monille eri alueille. Näiden toimittajien joukossa on potentiaalisia sopimuskumppaneita ja tavoitteisiin varmasti päästään tarkan harkinnan ja valintojen jälkeen. Tämä on hyvä alku ja lopuille vientikohteille etsitään sopivia toimittajia vähitellen. Kaikkia kohteita ei välttämättä ole tarkoitus kilpailuttaa, vaan sopivan toimittajan löytyessä voidaan aloittaa yhteistyö.
Sopimukset tuovat varmuutta kuljetuksille sekä parantavat asiakaspalvelun tasoa. Myös työntekijöiden resursseja voi kohdistaa muualle, kun aikaa ei mene niin paljon kuljetusten järjestämiseen. Kuljetusten keskittäminen selkeyttää merkittävästi vientikuljetuksia, kun tietyille alueille on käytettävissä tietyt toimittajat, hinnat ja parempi palvelutaso.