Logistiikan ammatillisten opintojen toteuttamissuunnitelma : Uusien opetussuunnitelmien osaamisperusteisuus todeksi Lean-menetelmällä
Grönberg, Jarkko (2016)
Grönberg, Jarkko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603293649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603293649
Tiivistelmä
Suomen hallitusohjelman 2015 tavoitteena oli vähentää opintojen päällekkäisyyttä ammatillisessa koulutuksessa joten lakien sekä asetusten kautta osaamisperusteisuus tuli todeksi syyslukukaudesta 2015 alkaen. Tämän johdosta Etelä-Kymenlaakson ammattiopiston logistiikan osastolla päätettiin moduloida autonkuljettajien ja varastonhoitajien ammattitutkinnot.
Moduloinnin taustalla toimi Lean-filosofia, jonka keskeisenä ajatuksena oli hukan vähentäminen eli opiskelun näkökulmasta opiskelijan opiskeluajan nopeuttaminen päällekkäisyyksiä poistamalla sekä osaamisen tunnistamista ja tunnustamista hyödyntämällä. Tavoitteena oli luoda uusi opetuksen toteuttamissuunnitelma, joka modulointia käyttäen varmistaisi osaamisperusteisuuden toteutumisen. Toisena tavoitteena oli selvittää, miten toteuttamissuunnitelman käyttöönotossa onnistuttiin ensimmäisen puolen vuoden ajanjaksolla.
Luotua modulointijärjestelmää tarkasteltiin tapaustutkimusmenetelmällä, ja tuloksia arvioitiin teemahaastattelun sisältöanalyysin avulla. Haastateltavina oli viisi (5) logistiikan osaston opettajaa, joiden vastauksista nousi esiin keskeisinä teemoina opiskelijoiden hyväksilukujen aiheuttamat hukkaajat, joita ei ollut pystytty hyödyntämään valmistumisen nopeuttamiseksi. Samoin ongelmiksi nousivat pakolliset ryhmäkoot ja opiskelijoiden ikärajoitukset ajokorttien saamisessa, jotka osaltaan hidastivat opintojen edistymistä.
Ensimmäisen puolen vuoden seurannan perusteella modulointi ei onnistunut toivotulla tavalla ja hukkaaikoja ei saatu poistumaan järjestelmän ollessa edelleen liian ryhmäkohtainen eikä tarvittavissa määrin yksilökohtainen. Myös osa opettajista opetti edelleen aiemman järjestelmän mukaisesti opittavaa ainetta eikä opiskelijaa. Ratkaisuiksi nousivat perehdytyksen tarve ja parempi suunnittelu sekä resursointi.
Moduloinnin taustalla toimi Lean-filosofia, jonka keskeisenä ajatuksena oli hukan vähentäminen eli opiskelun näkökulmasta opiskelijan opiskeluajan nopeuttaminen päällekkäisyyksiä poistamalla sekä osaamisen tunnistamista ja tunnustamista hyödyntämällä. Tavoitteena oli luoda uusi opetuksen toteuttamissuunnitelma, joka modulointia käyttäen varmistaisi osaamisperusteisuuden toteutumisen. Toisena tavoitteena oli selvittää, miten toteuttamissuunnitelman käyttöönotossa onnistuttiin ensimmäisen puolen vuoden ajanjaksolla.
Luotua modulointijärjestelmää tarkasteltiin tapaustutkimusmenetelmällä, ja tuloksia arvioitiin teemahaastattelun sisältöanalyysin avulla. Haastateltavina oli viisi (5) logistiikan osaston opettajaa, joiden vastauksista nousi esiin keskeisinä teemoina opiskelijoiden hyväksilukujen aiheuttamat hukkaajat, joita ei ollut pystytty hyödyntämään valmistumisen nopeuttamiseksi. Samoin ongelmiksi nousivat pakolliset ryhmäkoot ja opiskelijoiden ikärajoitukset ajokorttien saamisessa, jotka osaltaan hidastivat opintojen edistymistä.
Ensimmäisen puolen vuoden seurannan perusteella modulointi ei onnistunut toivotulla tavalla ja hukkaaikoja ei saatu poistumaan järjestelmän ollessa edelleen liian ryhmäkohtainen eikä tarvittavissa määrin yksilökohtainen. Myös osa opettajista opetti edelleen aiemman järjestelmän mukaisesti opittavaa ainetta eikä opiskelijaa. Ratkaisuiksi nousivat perehdytyksen tarve ja parempi suunnittelu sekä resursointi.