Lasten tunnetaitojen tukeminen mediavälineiden avulla
Kangas, Nina (2016)
Kangas, Nina
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603293644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603293644
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja ohjata lasten tunnetaitoja tukeva toimintakokonaisuus, jossa hyödynnettiin mediavälineitä työskentelymenetelmänä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi lahtelainen koulu ja toiminta toteutettiin yhteistyössä koulun 4. luokan kanssa. Kohderyhmään kuului yhteensä 25 lasta ja he olivat 9-10-vuotiaita.
Opinnäytetyön toiminnalliseen tuotokseen sisältyi viisi ohjauskertaa, jonka jälkeen arvioin kokonaisuuden onnistumista sekä sen siirrettävyyttä varhaiskasvatukseen. Toimintaa varten suunnittelin erilaisia harjoituksia, joissa kaikissa hyödynnettiin mediavälineitä, kuten kameraa, videokameraa sekä sanoma- ja aikakauslehtiä. Näiden harjoitusten tarkoituksena oli tukea lasten tunnetaitoja, eli heidän kykyä nimetä erilaisia tunteita, tunnistaa tunteita itsessään sekä asettautua toisen asemaan.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä ovat tunteet, tunnetaidot, lapsen emotionaalinen kehitys, mediakasvatus sekä mediavälineet. Näiden teorialähteiden pohjalta suunnittelin ja ohjasin tunnetaitoja tukevia harjoituksia sisältävän kokonaisuuden. Mediavälineiden käytön tarkoituksena oli toteuttaa harjoituksia lapsia innostavalla ja motivoivalla tavalla. Mediavälineiden käyttö osoittautui työn myötä olevan lapsia vahvasti osallistava sekä innostava menetelmä. Harjoitusten toiminnallisuus mahdollisti lasten aktiivisen roolin omassa oppimisessaan ja antoi heille mahdollisuuden ilmaista itseään ja tunteitaan kuvien ja videoiden avulla.
Opinnäytetyössä esiteltävät harjoitukset ovat soveltaen ja helpottaen toteutettavissa myös varhaiskasvatuksessa. Mediavälineet antavat yhtä lailla varhaiskasvatuksessa lapselle mahdollisuuden ilmaista itseään osallistavalla ja innostavalla tavalla.
Opinnäytetyön toiminnalliseen tuotokseen sisältyi viisi ohjauskertaa, jonka jälkeen arvioin kokonaisuuden onnistumista sekä sen siirrettävyyttä varhaiskasvatukseen. Toimintaa varten suunnittelin erilaisia harjoituksia, joissa kaikissa hyödynnettiin mediavälineitä, kuten kameraa, videokameraa sekä sanoma- ja aikakauslehtiä. Näiden harjoitusten tarkoituksena oli tukea lasten tunnetaitoja, eli heidän kykyä nimetä erilaisia tunteita, tunnistaa tunteita itsessään sekä asettautua toisen asemaan.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä ovat tunteet, tunnetaidot, lapsen emotionaalinen kehitys, mediakasvatus sekä mediavälineet. Näiden teorialähteiden pohjalta suunnittelin ja ohjasin tunnetaitoja tukevia harjoituksia sisältävän kokonaisuuden. Mediavälineiden käytön tarkoituksena oli toteuttaa harjoituksia lapsia innostavalla ja motivoivalla tavalla. Mediavälineiden käyttö osoittautui työn myötä olevan lapsia vahvasti osallistava sekä innostava menetelmä. Harjoitusten toiminnallisuus mahdollisti lasten aktiivisen roolin omassa oppimisessaan ja antoi heille mahdollisuuden ilmaista itseään ja tunteitaan kuvien ja videoiden avulla.
Opinnäytetyössä esiteltävät harjoitukset ovat soveltaen ja helpottaen toteutettavissa myös varhaiskasvatuksessa. Mediavälineet antavat yhtä lailla varhaiskasvatuksessa lapselle mahdollisuuden ilmaista itseään osallistavalla ja innostavalla tavalla.