Käyttöliittymägrafiikan suunnittelu Cold War -strategiapeliin
Jylhäsalo, Mari (2016)
Jylhäsalo, Mari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603293603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603293603
Tiivistelmä
Muodot, värit ja niiden väliset vuorovaikutussuhteet ovat olennainen osa kerrontaa visuaalisessa taiteessa. Niiden avulla välitetään niin tietoa kuin tunnelmaakin. Videopeleissä tunnelma on keskeisessä osassa mielekästä pelikokemusta luotaessa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten muotoja ja värejä hyödynnetään visuaalisessa taiteessa tunnelman ilmentämiseen ja miten löydettyjä menetelmiä voidaan soveltaa videopelien käyttöliittymägrafiikassa. Lisäksi opinnäytetyön tarkoituksena oli soveltaa löydettyjä tunnelman luomisen menetelmiä kylmä sota -aiheisen pelin käyttöliittymägrafiikan suunnittelussa.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin graafisen suunnittelun teorioista löytyviä tunnelman ja teeman ilmentämisen menetelmiä. Teorioissa painottuivat värien ja muotojen merkitykset sekä väriharmoniat ja sommittelu. Löydettyjen teorioiden soveltumista peligrafiikkaan selvitettiin vertaamalla niitä pelialan kirjallisuudesta ja verkkomateriaaleista löydettyihin menetelmiin sekä analysoimalla muutamien strategiapelien käyttöliittymiä. Opinnäytetyössä pohdittiin myös käytettävyyden ja visuaalisen ilmeen tasapainoa käyttöliittymän suunnittelussa.
Lähdemateriaaleista löydettyjen teorioiden ja menetelmien pohjalta suunniteltiin käyttöliittymägrafiikat Cold War -strategiapeliin. Opinnäytetyöprosessin aikana ilmeni, että perinteisen visuaalisen taiteen menetelmät ovat hyödynnettävissä pelin käyttöliittymägrafiikassa. Graafisen suunnittelun menetelmät myös usein tukevat käytettävyyttä, jolloin käytettävyyden ja visuaalisen ilmeen tasapainottaminen onnistuu luontevasti. Käytettävyyden ja graafisen suunnittelun menetelmien yhteneväisyyksistä olisikin mahdollista tehdä jatkotutkimus. Myös väriharmonioita ja sommittelua voisi tutkia syvemmin.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin graafisen suunnittelun teorioista löytyviä tunnelman ja teeman ilmentämisen menetelmiä. Teorioissa painottuivat värien ja muotojen merkitykset sekä väriharmoniat ja sommittelu. Löydettyjen teorioiden soveltumista peligrafiikkaan selvitettiin vertaamalla niitä pelialan kirjallisuudesta ja verkkomateriaaleista löydettyihin menetelmiin sekä analysoimalla muutamien strategiapelien käyttöliittymiä. Opinnäytetyössä pohdittiin myös käytettävyyden ja visuaalisen ilmeen tasapainoa käyttöliittymän suunnittelussa.
Lähdemateriaaleista löydettyjen teorioiden ja menetelmien pohjalta suunniteltiin käyttöliittymägrafiikat Cold War -strategiapeliin. Opinnäytetyöprosessin aikana ilmeni, että perinteisen visuaalisen taiteen menetelmät ovat hyödynnettävissä pelin käyttöliittymägrafiikassa. Graafisen suunnittelun menetelmät myös usein tukevat käytettävyyttä, jolloin käytettävyyden ja visuaalisen ilmeen tasapainottaminen onnistuu luontevasti. Käytettävyyden ja graafisen suunnittelun menetelmien yhteneväisyyksistä olisikin mahdollista tehdä jatkotutkimus. Myös väriharmonioita ja sommittelua voisi tutkia syvemmin.