Tunnettuuden luomisen keinot Case: Maailma kylässä –festivaalin näytteilleasettajatutkimus 2015
Karaus, Joonas (2016)
Karaus, Joonas
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603293595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603293595
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on näytteilleasettajatutkimus Maailma kylässä –festivaalilla vuonna 2015. Näytteilleasettajatutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka onnistunut festivaali on ollut näytteilleasettajien näkökulmasta, mitkä olivat näytteilleasettajien mielestä tärkeimmät syyt festivaalille osallistumiseen ja kuinka hyvin näytteilleasettajat ovat kokeneet onnistuneensa lisäämään organisaationsa tunnettuutta festivaalille osallistumalla.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Maailma kylässä –festivaalin pääjärjestäjä Kepa ry. Kepa ry on vuonna 1985 perustettu asiantuntijaorganisaatio sekä suomalaisten kehitysyhteis-työtä tekevien järjestöjen kattojärjestö, johon kuuluu tällä hetkellä yli 300 järjestöä ympäri Suomen. Helsingissä vuosittain järjestettävä Maailma kylässä –festivaali kerää yhteen noin 80 000 kävijää ja satoja eri organisaatioita Kaisaniemen puiston sekä Rautatientorin alueelle.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys oli yrityksen ja sen brändien tunnettuus. Teoriaosuudessa käsitellään tunnettuuden luomisen merkitystä yritykselle, tunnettuuden rakentamisen keinoja sekä tunnettuuden eri tasoja.
Näytteilleasettajatutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joka oli luonteeltaan kvantitatiivi-nen. Kysely toteutettiin festivaaliviikonloppuna 23.-24.5.2015 jakamalla festivaalialueen näytteilleasettajille paperiset kyselylomakkeet. Lisäksi näytteilleasettajilla oli mahdollisuus osallistua tutkimukseen vielä festivaalin jälkeen vastaamalla kyselyyn verkossa e-lomakkeen muodossa, mikäli paperiseen lomakkeeseen vastaaminen ei ollut onnistunut. E-lomakkeeseen oli mahdollisuus vastata 10.6.2015 asti. Festivaalilla oli yhteensä 424 näytteilleasettajaa, joista 154 vastasi kyselylomakkeeseen. Vastausprosentiksi muodostui siis 36,3%.
Festivaalin tuloksia analysoimalla voitiin päätellä, että festivaali on erityisen tärkeä tapahtu-ma etenkin Kepa ry:n jäsenjärjestöille. Festivaalille osallistuvat näytteilleasettajat tulevat paikanpäälle lisäämään tunnettuutta, kampanjoimaan sekä hankkimaan uusia asiakkaita tai jäseniä. Muista syistä esimerkiksi varainkeruu tai myynnin lisääminen eivät vaikuta olevan kovin suuressa roolissa festivaalille osallistumisessa. Yhteenvetona kyselytutkimuksen vastaukset osoittavat vuoden 2015 festivaalin olleen näytteilleasettajien näkökulmasta onnistunut.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Maailma kylässä –festivaalin pääjärjestäjä Kepa ry. Kepa ry on vuonna 1985 perustettu asiantuntijaorganisaatio sekä suomalaisten kehitysyhteis-työtä tekevien järjestöjen kattojärjestö, johon kuuluu tällä hetkellä yli 300 järjestöä ympäri Suomen. Helsingissä vuosittain järjestettävä Maailma kylässä –festivaali kerää yhteen noin 80 000 kävijää ja satoja eri organisaatioita Kaisaniemen puiston sekä Rautatientorin alueelle.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys oli yrityksen ja sen brändien tunnettuus. Teoriaosuudessa käsitellään tunnettuuden luomisen merkitystä yritykselle, tunnettuuden rakentamisen keinoja sekä tunnettuuden eri tasoja.
Näytteilleasettajatutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joka oli luonteeltaan kvantitatiivi-nen. Kysely toteutettiin festivaaliviikonloppuna 23.-24.5.2015 jakamalla festivaalialueen näytteilleasettajille paperiset kyselylomakkeet. Lisäksi näytteilleasettajilla oli mahdollisuus osallistua tutkimukseen vielä festivaalin jälkeen vastaamalla kyselyyn verkossa e-lomakkeen muodossa, mikäli paperiseen lomakkeeseen vastaaminen ei ollut onnistunut. E-lomakkeeseen oli mahdollisuus vastata 10.6.2015 asti. Festivaalilla oli yhteensä 424 näytteilleasettajaa, joista 154 vastasi kyselylomakkeeseen. Vastausprosentiksi muodostui siis 36,3%.
Festivaalin tuloksia analysoimalla voitiin päätellä, että festivaali on erityisen tärkeä tapahtu-ma etenkin Kepa ry:n jäsenjärjestöille. Festivaalille osallistuvat näytteilleasettajat tulevat paikanpäälle lisäämään tunnettuutta, kampanjoimaan sekä hankkimaan uusia asiakkaita tai jäseniä. Muista syistä esimerkiksi varainkeruu tai myynnin lisääminen eivät vaikuta olevan kovin suuressa roolissa festivaalille osallistumisessa. Yhteenvetona kyselytutkimuksen vastaukset osoittavat vuoden 2015 festivaalin olleen näytteilleasettajien näkökulmasta onnistunut.