Satukirjan tuottaminen S2 lapsille suomenkielen opetuksen tukemiseen : päiväkoti-ikäisten S2 lasten suomenkielen kehittyminen
Ketonummi, Taika (2015)
Ketonummi, Taika
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603243543
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603243543
Tiivistelmä
Kasvavan maahanmuuton vuoksi yhä useammassa päiväkodissa on Suomi toisena kielenä (S2) lapsia. Monissa paikoissa haasteeksi onkin noussut näiden suomenkielen oppimisen tukeminen Sain kehittämistehtäväni Salon kaupungin Anisten päiväkodista, jossa minulta toivottiin materiaaleja S2 lasten suomenkielen opettamiseen.
Tuotin yhteistyössä päiväkodin kanssa satukirjan, joka sisältää neljä arkipäivän aiheisiin liittyvää satua: aamun herätys, aamupala, ulkoleikki sekä iltapesu ja nukkumaan meno. Kirjoitin sadut itse, mutta ne perustuivat kahdeksaan sadutuskertaan, joissa sadutin 16 päiväkodin lasta. Kuvitin itse näiden satujen substantiiveihin kuvat, piirtämällä paperille 48 erilaista kuvaa. Kuvat laminoitiin, jotta ne kestäisivät paremmin. Satukirjan tilasin kuvapalvelusta, jossa hahmottelin sadut ja kuvitukset itse kirjan sivuille. Kirjaan askartelin vielä lopuksi taskut, joissa kuvia pystyy säilyttämään.
Kirjan tarkoituksena on, että satua lukiessa aikuinen näyttää aina sanaa vastaavaa kuvaa lapselle. Satua lukiessa kuvat tukevat sadun ymmärtämistä ja kielen oppimista sekä sen sisäistämistä. Sadun lukemisen jälkeen aikuinen voi yhdessä lapsen kanssa käydä läpi satua kuvien avulla. Lapsen voi antaa muistella satua tai vain yksittäisiä sanoja. Kuvia voi käyttää myös ilman kirjaa. Lapsen voi antaa itse kertoa joko samaa tai aivan uutta satua kuvien avulla. Kuviin on myös kirjoitettu isoin kirjaimin ja tavuttaen sana, jota kuva esittää. Näin kuvien kanssa pystyy harjoittelemaan lukemista ja kirjoittamista.
Tuotin yhteistyössä päiväkodin kanssa satukirjan, joka sisältää neljä arkipäivän aiheisiin liittyvää satua: aamun herätys, aamupala, ulkoleikki sekä iltapesu ja nukkumaan meno. Kirjoitin sadut itse, mutta ne perustuivat kahdeksaan sadutuskertaan, joissa sadutin 16 päiväkodin lasta. Kuvitin itse näiden satujen substantiiveihin kuvat, piirtämällä paperille 48 erilaista kuvaa. Kuvat laminoitiin, jotta ne kestäisivät paremmin. Satukirjan tilasin kuvapalvelusta, jossa hahmottelin sadut ja kuvitukset itse kirjan sivuille. Kirjaan askartelin vielä lopuksi taskut, joissa kuvia pystyy säilyttämään.
Kirjan tarkoituksena on, että satua lukiessa aikuinen näyttää aina sanaa vastaavaa kuvaa lapselle. Satua lukiessa kuvat tukevat sadun ymmärtämistä ja kielen oppimista sekä sen sisäistämistä. Sadun lukemisen jälkeen aikuinen voi yhdessä lapsen kanssa käydä läpi satua kuvien avulla. Lapsen voi antaa muistella satua tai vain yksittäisiä sanoja. Kuvia voi käyttää myös ilman kirjaa. Lapsen voi antaa itse kertoa joko samaa tai aivan uutta satua kuvien avulla. Kuviin on myös kirjoitettu isoin kirjaimin ja tavuttaen sana, jota kuva esittää. Näin kuvien kanssa pystyy harjoittelemaan lukemista ja kirjoittamista.