Suomalaisen elämäntavan tuotteistaminen : Case: Keski-Suomen maaseutumatkailuyritykset
Helistö, Laura (2016)
Helistö, Laura
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603243541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603243541
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Keski-Suomen maaseutumatkailuyritykset määrittelevät suomalaista elämäntapaa ja miten se näkyy heidän tarjonnassaan. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, ovatko yritykset tuotteistaneet palveluitaan ja onko niillä tarvetta mallille, joka avustaa heitä tuotteistamisessa. Tuloksia käytetään Jyväskylän ja Turun ammattikorkeakoulujen ja Keski- ja Varsinais-Suomen maaseutuyritysten suunnittelemassa hankkeessa ”Suomalaisella elämäntavalla maailmalle”. Toimeksiantajana opinnäytetyössä olivat Jyväskylän ammattikorkeakoulu sekä SuoMa-hanke.
Tutkimus oli laadullinen, ja se toteutettiin teemahaastattelujen avulla. Tutkimukseen osallistui 14 keskisuomalaista maaseutumatkailuyrittäjää. Teoriapohjana käytettiin suomalaisen elämäntavan ja keskisuomalaisen kulttuurin määrittelyä, elämäntavan ja kulttuurin suhdetta sekä niiden historiaa. Lisäksi käsiteltiin tuotteistamista ja moderneja humanisteja tuotteistamisen kohteena.
Tutkimustulosten perusteella maaseudun yrittäjät määrittelevät suomalaisen elämäntavan kiireiseksi ja työpainotteiseksi. Lisäksi perheellä, luonnolla ja kesämökillä rauhoittumisella oli yrittäjien mielestä suuri rooli suomalaisen elämässä. Suomalaisuus näkyy yritysten palvelutarjonnassa suomalaisena lähiruokana sekä kodinomaisen tunnelman ja suomalaisten elämysten tarjoamisena. Tuotteistamista oli yrittäjien keskuudessa tehty, mutta ei tarpeeksi paljon eikä sitä ollut viety tarpeeksi pitkälle. Yrittäjiltä löytyi kiinnostusta tuotteistamista avustaviin projekteihin.
Tutkimusta voisi laajentaa ja syventää hankkeessa myös Varsinais-Suomessa sekä tutkia määriteltyjä asiakassegmenttejä lisää. Vastaavanlaista hanketta ehdotetaan muillekin alueille Suomessa parantamaan suomalaisen elämäntavan tuotteistamista.
Tutkimus oli laadullinen, ja se toteutettiin teemahaastattelujen avulla. Tutkimukseen osallistui 14 keskisuomalaista maaseutumatkailuyrittäjää. Teoriapohjana käytettiin suomalaisen elämäntavan ja keskisuomalaisen kulttuurin määrittelyä, elämäntavan ja kulttuurin suhdetta sekä niiden historiaa. Lisäksi käsiteltiin tuotteistamista ja moderneja humanisteja tuotteistamisen kohteena.
Tutkimustulosten perusteella maaseudun yrittäjät määrittelevät suomalaisen elämäntavan kiireiseksi ja työpainotteiseksi. Lisäksi perheellä, luonnolla ja kesämökillä rauhoittumisella oli yrittäjien mielestä suuri rooli suomalaisen elämässä. Suomalaisuus näkyy yritysten palvelutarjonnassa suomalaisena lähiruokana sekä kodinomaisen tunnelman ja suomalaisten elämysten tarjoamisena. Tuotteistamista oli yrittäjien keskuudessa tehty, mutta ei tarpeeksi paljon eikä sitä ollut viety tarpeeksi pitkälle. Yrittäjiltä löytyi kiinnostusta tuotteistamista avustaviin projekteihin.
Tutkimusta voisi laajentaa ja syventää hankkeessa myös Varsinais-Suomessa sekä tutkia määriteltyjä asiakassegmenttejä lisää. Vastaavanlaista hanketta ehdotetaan muillekin alueille Suomessa parantamaan suomalaisen elämäntavan tuotteistamista.