Oppitunti terveydenhoitajaopiskelijoille neljävuotiaan lapsen laajasta terveystarkastuksesta ja Lene-arvioinnista
Pfister, Sara (2016)
Pfister, Sara
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603243539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603243539
Tiivistelmä
Nelivuotiaan lapsen laaja terveystarkastus on yksi tärkeimmistä tarkastuksista neuvolassa. Laajaan terveystarkastukseen sisältyy terveydenhoitajan tekemän tarkastuksen ohella myös lääkärin tarkastus sekä Lene-arviointi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli pitää oppitunti terveydenhoitajaopiskelijoille neljävuotiaan lapsen laajasta terveystarkastuksesta ja Lene-arvioinnista. Lene-arviointi tarkoittaa leikki-ikäisen lapsen neurologista arviota. Oppitunti järjestettiin Laurea-ammattikorkeakoulun Otaniemen yksikön kolmannen vuoden terveydenhoitajaopiskelijoille, jotka eivät olleet vielä suorittaneet neuvolatyön harjoittelujaksoa. Oppitunnin tavoitteena oli lisätä terveydenhoitajaopiskelijan valmiuksia neljävuotiaan Lene-arvioinnista. Yhtenä osatavoitteena oli myös selvittää, ovatko tämän kaltaiset oppitunnit tulevaisuudessa tärkeitä järjestää.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu aikaisempaan kirjallisuuteen ja tutkimustietoon. Opinnäytetyössä on hyödynnetty esimerkiksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja Mannerheimin Lastensuojeluliiton tuottamia materiaaleja.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja siinä käytettiin väljästi kvantitatiivista tutkimus- ja aineistonkeruumenetelmää. Palautelomakkeeseen laadittiin kaksi kysymystä, joista ensimmäisessä kysyttiin, miten paljon oppitunti lisäsi opiskelijoiden valmiuksia ja tietämystä neljävuotiaan Lene-arvioinnista. Toisena kysymyksenä oli, että kokevatko opiskelijat tämän kaltaiset oppitunnit jatkossa tärkeiksi järjestää. Tulokset analysoitiin laskemalla vastausten prosentuaalinen jakauma. Palautteen tuloksista selvisi, että oppitunti lisäsi jokaisen tunnille osallistuneen opiskelijan valmiuksia ja tietämystä paljon tai melko paljon. Lisäksi jokainen opiskelija koki, että tämän kaltaiset oppitunnit olisivat jatkossa tärkeitä järjestää.
Jatkotutkimusaiheena voisi tutkia terveydenhoitajaopiskelijoiden kokemuksia Lene-arvioinnista neuvolaharjoittelujaksolla.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu aikaisempaan kirjallisuuteen ja tutkimustietoon. Opinnäytetyössä on hyödynnetty esimerkiksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja Mannerheimin Lastensuojeluliiton tuottamia materiaaleja.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja siinä käytettiin väljästi kvantitatiivista tutkimus- ja aineistonkeruumenetelmää. Palautelomakkeeseen laadittiin kaksi kysymystä, joista ensimmäisessä kysyttiin, miten paljon oppitunti lisäsi opiskelijoiden valmiuksia ja tietämystä neljävuotiaan Lene-arvioinnista. Toisena kysymyksenä oli, että kokevatko opiskelijat tämän kaltaiset oppitunnit jatkossa tärkeiksi järjestää. Tulokset analysoitiin laskemalla vastausten prosentuaalinen jakauma. Palautteen tuloksista selvisi, että oppitunti lisäsi jokaisen tunnille osallistuneen opiskelijan valmiuksia ja tietämystä paljon tai melko paljon. Lisäksi jokainen opiskelija koki, että tämän kaltaiset oppitunnit olisivat jatkossa tärkeitä järjestää.
Jatkotutkimusaiheena voisi tutkia terveydenhoitajaopiskelijoiden kokemuksia Lene-arvioinnista neuvolaharjoittelujaksolla.