Puhelinohjaus perusterveydenhuollossa
Kuha, Tero (2016)
Kuha, Tero
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603243538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603243538
Tiivistelmä
Hoitotyön auttamiskeinona potilasohjauksella on keskeinen rooli. Potilasohjauksen kehittäminen koetaan tärkeäksi, koska ohjauksen tarve lisääntyy jatkuvasti. Yksi potilasohjauksen muodoista on puhelinohjaus, jonka merkitys onkin suuri terveydenhuollossa. Puhelinohjauksen rooli hoitotyön menetelmänä on kasvanut, joten sen kehittämistarpeet tulee huomioida. Puhelinohjauksen laatu on moninainen käsite. Puhelinohjauksen laatua ei ole määritelty yksityiskohtaisesti eikä laadusta ole olemassa kriteereitä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla millaista on laadukas puhelinohjaus ja arvioida kuinka se toteutuu perusterveydenhuollossa. Opinnäytetyön tavoitteena oli saadun tiedon avulla kehittää kohdeorganisaation terveysasemien puhelinohjauksen laatua. Kohdeorganisaationa toimi kuntayhtymä Kaksineuvoinen ja opinnäytetyön aineisto kerättiin viideltä puhelinohjausta antavalta sairaanhoitajalta.
Opinnäytetyössä pyrittiin vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: ”Millaiset ovat puhelinohjaukseen varatut resurssit?”, ”Mitkä ovat puhelinohjauksen toimintamahdollisuudet?”, ”Mitkä asiat koetaan haasteellisiksi puhelinohjauksessa?” ja ”Mitä kehittämisehdotuksia puhelinohjaukseen liittyy?”
Opinnäytetyön tulosten mukaan sairaanhoitajat kokevat puhelinohjauksen haasteelliseksi menetelmäksi. Tulosten mukaan kohdeorganisaatiossa puhelinohjauksen resurssit ja toimintamahdollisuudet ovat pääsääntöisesti hyvät. Ohjauslaitteistoon ollaan hyvin tyytyväisiä ja sen käyttöönotto on parantanut ohjauksen laatua. Ohjauksen haasteet liittyvät maantieteellisesti laajaan toiminta-alueeseen, potilaiden erilaisuuteen ja terveysasemien erilaisiin toimintamalleihin. Tulosten mukaan kehittämisehdotukset painottuvat ammatillisen osaamisen kehittämiseen koulutuksen turvin ja puhelinohjauksen laadun parantamiseen yhtenäisten toimintamallien avulla.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla millaista on laadukas puhelinohjaus ja arvioida kuinka se toteutuu perusterveydenhuollossa. Opinnäytetyön tavoitteena oli saadun tiedon avulla kehittää kohdeorganisaation terveysasemien puhelinohjauksen laatua. Kohdeorganisaationa toimi kuntayhtymä Kaksineuvoinen ja opinnäytetyön aineisto kerättiin viideltä puhelinohjausta antavalta sairaanhoitajalta.
Opinnäytetyössä pyrittiin vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: ”Millaiset ovat puhelinohjaukseen varatut resurssit?”, ”Mitkä ovat puhelinohjauksen toimintamahdollisuudet?”, ”Mitkä asiat koetaan haasteellisiksi puhelinohjauksessa?” ja ”Mitä kehittämisehdotuksia puhelinohjaukseen liittyy?”
Opinnäytetyön tulosten mukaan sairaanhoitajat kokevat puhelinohjauksen haasteelliseksi menetelmäksi. Tulosten mukaan kohdeorganisaatiossa puhelinohjauksen resurssit ja toimintamahdollisuudet ovat pääsääntöisesti hyvät. Ohjauslaitteistoon ollaan hyvin tyytyväisiä ja sen käyttöönotto on parantanut ohjauksen laatua. Ohjauksen haasteet liittyvät maantieteellisesti laajaan toiminta-alueeseen, potilaiden erilaisuuteen ja terveysasemien erilaisiin toimintamalleihin. Tulosten mukaan kehittämisehdotukset painottuvat ammatillisen osaamisen kehittämiseen koulutuksen turvin ja puhelinohjauksen laadun parantamiseen yhtenäisten toimintamallien avulla.