Päihde- ja peliriippuvuudet
Hiltunen, Saara; Paajanen, Jonna (2016)
Hiltunen, Saara
Paajanen, Jonna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603233518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603233518
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa toiminnalliset teematunnit päihde- ja peliriippuvuuksista Kuitinmäen koulun 8. –luokkalaisille ja arvioida teematuntien onnistumista. Teematunnit olivat rajattu käsittelemään tarkemmin alkoholi- ja kannabisriippuvuutta sekä rahapeli- ja virtuaalipeliriippuvuuksia.
Teematuntien tavoitteena oli antaa 8. – luokkalaisille tietoa päihde- ja peliriippuvuuksista ja lisätä nuorten ymmärrystä aiheesta sekä näin edistää nuorten kokonaisvaltaista terveyttä ja hyvinvointia. Tavoitteena oli myös antaa nuorille keinoja soveltaa teematunneilta saatua tietoa käytäntöön ja motivoida nuoria päihteettömiin elämäntapoihin. Lisäksi tavoitteena oli antaa nuorille tietoa mistä hakea apua omaan tai läheisen riippuvuuteen. Toiminnalliset teematunnit toteutettiin osana Laurea Otaniemen ja Kuitinmäen koulun yhteistyöhanketta. Teematunnit toimivat omalta osaltaan myös ennaltaehkäisevän päihde- ja mielenterveystyön osana.
Riippuvuudella tarkoitetaan yleensä voimakkaan, toistuvan halun ohjaamaa käyttäytymistä. Riippuvuus voidaan lääketieteellisesti ymmärtää biokemialliseen muutostilaan perustuvana kroonisena aivosairautena ja se voi kehittyä mihin tahansa aineeseen tai toimintaan, josta ihminen saa mielihyvän tunteen. Kansainvälisissä tutkimuksissa on todettu, että varhaisessa vaiheessa aloitettu päihteiden käyttö suurentaa rahapeliongelman syntyyn ja syvenemiseen vaikuttavia riskejä. Ongelmallisen päihteidenkäytön ja pelaamisen haittojen ehkäisy tapahtuu lisäämällä tietoa ja tietoisuutta aiheesta sekä vaikuttamalla asenteisiin ja käytännön toimintaan.
Teematunnit pidettiin joulukuussa 2015 Kuitinmäen koululla kahtena eri päivänä. Tunneilla käytettiin erilaisia ohjausmenetelmiä ohjauksen vaikutuksen varmistamiseksi. Teematuntien onnistumista arvioitiin pyytämällä oppilailta palautetta. Oppilailta saadun palautteen perusteella opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin. Oppilaat saivat uutta tietoa aiheesta, he kokivat tiedon hyödylliseksi itselleen ja saadulla tiedolla oli vaikutusta heidän päihteisiin suhtautumiseensa. Riippuvuusaihetta käsittelevälle tiedolle, erityisesti päihderiippuvuusteemalle, oli tarvetta ja nuoret pitivät teematunneista. Päihderiippuvuuksista pidettäviä teematunteja olisi hyvä järjestää jatkossakin vuosittain kaikille kahdeksasluokkalaisille ja laajentaa toimintaa muihin yläkouluihin Espoossa.
Teematuntien tavoitteena oli antaa 8. – luokkalaisille tietoa päihde- ja peliriippuvuuksista ja lisätä nuorten ymmärrystä aiheesta sekä näin edistää nuorten kokonaisvaltaista terveyttä ja hyvinvointia. Tavoitteena oli myös antaa nuorille keinoja soveltaa teematunneilta saatua tietoa käytäntöön ja motivoida nuoria päihteettömiin elämäntapoihin. Lisäksi tavoitteena oli antaa nuorille tietoa mistä hakea apua omaan tai läheisen riippuvuuteen. Toiminnalliset teematunnit toteutettiin osana Laurea Otaniemen ja Kuitinmäen koulun yhteistyöhanketta. Teematunnit toimivat omalta osaltaan myös ennaltaehkäisevän päihde- ja mielenterveystyön osana.
Riippuvuudella tarkoitetaan yleensä voimakkaan, toistuvan halun ohjaamaa käyttäytymistä. Riippuvuus voidaan lääketieteellisesti ymmärtää biokemialliseen muutostilaan perustuvana kroonisena aivosairautena ja se voi kehittyä mihin tahansa aineeseen tai toimintaan, josta ihminen saa mielihyvän tunteen. Kansainvälisissä tutkimuksissa on todettu, että varhaisessa vaiheessa aloitettu päihteiden käyttö suurentaa rahapeliongelman syntyyn ja syvenemiseen vaikuttavia riskejä. Ongelmallisen päihteidenkäytön ja pelaamisen haittojen ehkäisy tapahtuu lisäämällä tietoa ja tietoisuutta aiheesta sekä vaikuttamalla asenteisiin ja käytännön toimintaan.
Teematunnit pidettiin joulukuussa 2015 Kuitinmäen koululla kahtena eri päivänä. Tunneilla käytettiin erilaisia ohjausmenetelmiä ohjauksen vaikutuksen varmistamiseksi. Teematuntien onnistumista arvioitiin pyytämällä oppilailta palautetta. Oppilailta saadun palautteen perusteella opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin. Oppilaat saivat uutta tietoa aiheesta, he kokivat tiedon hyödylliseksi itselleen ja saadulla tiedolla oli vaikutusta heidän päihteisiin suhtautumiseensa. Riippuvuusaihetta käsittelevälle tiedolle, erityisesti päihderiippuvuusteemalle, oli tarvetta ja nuoret pitivät teematunneista. Päihderiippuvuuksista pidettäviä teematunteja olisi hyvä järjestää jatkossakin vuosittain kaikille kahdeksasluokkalaisille ja laajentaa toimintaa muihin yläkouluihin Espoossa.