Lappeenrannan lentoaseman palveluiden tuotteistaminen
Liikka, Simo (2016)
Liikka, Simo
Saimaan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603233492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603233492
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe tuli Lappeenrannan lentoaseman nykytilanteesta: lento-aseman tulevaisuus on epävarmaa heikon tuloksen takia. Tässä opinnäytetyössä selvitetään, kuinka palvelua voidaan tuotteistaa ja mitä kaikkea se pitää sisällään sekä miten palvelun laatua voidaan mitata. Palvelu itse käsitteenä ei tarkoita suinkaan pelkästään itse päätuotetta eli tässä tapauksessa se olisi lentäminen, vaan se tarkoittaa myös muita siihen kuuluvia osia, kuten esimerkiksi lisätuotteita.
Teoreettinen osuus on koottu alan kirjallisuudesta, joka käsittelee tuotteistamista, markkinointia ja myös joiltain osin johtamista. Palvelun tuotteistaminen on hyvin laaja käsite, joten oli myös tarpeellista tutkia erilaisia internetsivustoja, jotta saataisiin tarpeeksi laaja käsitys. Opinnäytetyössäni vertailin muutamia suomalaisia lentoasemia, jotta saatiin käsitys eri lentoasemien palvelutarjonnasta. Mukana oli myös Iso-Britannian suurin lentoasema Heathrow. Näin saatiin käsitystä isojen lentoasemien tarjonnasta. Nykyisten asiakkaiden tarpeita ja matkustustapoja lähdin selvittämään tekemällä haastattelun Lappeenrannan lentoaseman lähellä olevalla parkkipaikalla, jossa kaikki asiakkaat ovat lentomatkustajia.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selkeä kuva siitä, mitä palveluita lentoaseman asiakkaat haluavat ennen lentoaan tai sen jälkeen ja kuinka lentoasemasta saadaan asiakkailleen parempi palvelukokonaisuus.
Teoreettinen osuus on koottu alan kirjallisuudesta, joka käsittelee tuotteistamista, markkinointia ja myös joiltain osin johtamista. Palvelun tuotteistaminen on hyvin laaja käsite, joten oli myös tarpeellista tutkia erilaisia internetsivustoja, jotta saataisiin tarpeeksi laaja käsitys. Opinnäytetyössäni vertailin muutamia suomalaisia lentoasemia, jotta saatiin käsitys eri lentoasemien palvelutarjonnasta. Mukana oli myös Iso-Britannian suurin lentoasema Heathrow. Näin saatiin käsitystä isojen lentoasemien tarjonnasta. Nykyisten asiakkaiden tarpeita ja matkustustapoja lähdin selvittämään tekemällä haastattelun Lappeenrannan lentoaseman lähellä olevalla parkkipaikalla, jossa kaikki asiakkaat ovat lentomatkustajia.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selkeä kuva siitä, mitä palveluita lentoaseman asiakkaat haluavat ennen lentoaan tai sen jälkeen ja kuinka lentoasemasta saadaan asiakkailleen parempi palvelukokonaisuus.