Kulttuurituottajasta pelituottajaksi? : Pelituottajan työelämän kompetenssit
Mustonen, Toni; Iisakkila, Niklas (2016)
Mustonen, Toni
Iisakkila, Niklas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603223454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603223454
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tutkimus, jonka tilaaja on Metropolian kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma. Työn tarkoituksena on selvittää pelituottajan työelämän osaamisvaatimukset ja miten kulttuurituotannon tutkinto-ohjelman opetussisältö tukee näitä kompetensseja. Tutkinto-ohjelmalla ei kirjoitushetkellä ole varsinaisia pelituottajan opintoja, eikä henkilöstöä joilla olisi konkreettista kokemusta pelituotantojen parissa toimimisesta. Digitaalisten tuotantojen ja pelialan kasvava arvostus Suomessa tarjoavat erityisiä haasteita ja mahdollisuuksia valmistuville tuottajille.
Työssä etsitään vastausta päätutkimuskysymykseen, mitkä ovat pelituottajan osaamistarpeet? Muut tutkimusta tukevat tutkimuskysymykset ovat: Mikä on pelituottaja ja minkälaisia tuottajia on? Millainen koulutuspohja pelituottajilla on? Miten voin hakeutua pelituottajaksi pelituotantoihin? Tukevatko Metropolian kulttuurituotannon opinnot pelituottajan osaamisvaatimuksia?
Työssä selvitetään suomalaisen pelituotannon historiaa vuodesta 1980 tähän päivään saakka. Teoriaosuudessa käydään läpi pelituotannon prosessi ja vaiheet sekä selvitetään mikä on tuottajan rooli tuotannon eri osissa. Teoriaosuudessa käydään läpi erilaiset pelityypit, tuotannon roolit ja osaaminen nykyaikaisessa pelituotannossa. Työssä selvitetään tuottajan ammatti-identiteettiä sekä miten persoonallisuus ja taidot vaikuttavat ammatti-identiteetin kehitykseen.
Tutkimusmenetelminä työssä käytetään pelituottajille suunnattua kyselyä, havainnointia pelituotannossa, henkilöhaastatteluja sekä opintosuunnitelmien sisällönanalyysiä. Työn lopuksi keskustellaan tutkimustuloksista ja tehdään niistä havaintoja teoreettiseen viitekehykseen ja työn kirjoittajien omiin kokemuksiin peilaten. Pohdinta- ja kehitysehdotukset -luvussa esitetään kehitysehdotuksia havaittuihin epäkohtiin.
Tutkimuksen perusteella pelituottajan tärkeimmät kompetenssit liittyvät olennaisesti projektinhallintaan, johtamiseen, aikataulutukseen ja kommunikointitaitoihin. Tutkimuksen tuloksena listattiin 47 pelituottajan kompetenssia, jotka arvotettiin tärkeysjärjestykseen pelituottajien toimesta. Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelman opetussuunnitelma vastaa pelituottajalta vaadittaviin ammatillisiin vaatimuksiin hyvin.
Työssä etsitään vastausta päätutkimuskysymykseen, mitkä ovat pelituottajan osaamistarpeet? Muut tutkimusta tukevat tutkimuskysymykset ovat: Mikä on pelituottaja ja minkälaisia tuottajia on? Millainen koulutuspohja pelituottajilla on? Miten voin hakeutua pelituottajaksi pelituotantoihin? Tukevatko Metropolian kulttuurituotannon opinnot pelituottajan osaamisvaatimuksia?
Työssä selvitetään suomalaisen pelituotannon historiaa vuodesta 1980 tähän päivään saakka. Teoriaosuudessa käydään läpi pelituotannon prosessi ja vaiheet sekä selvitetään mikä on tuottajan rooli tuotannon eri osissa. Teoriaosuudessa käydään läpi erilaiset pelityypit, tuotannon roolit ja osaaminen nykyaikaisessa pelituotannossa. Työssä selvitetään tuottajan ammatti-identiteettiä sekä miten persoonallisuus ja taidot vaikuttavat ammatti-identiteetin kehitykseen.
Tutkimusmenetelminä työssä käytetään pelituottajille suunnattua kyselyä, havainnointia pelituotannossa, henkilöhaastatteluja sekä opintosuunnitelmien sisällönanalyysiä. Työn lopuksi keskustellaan tutkimustuloksista ja tehdään niistä havaintoja teoreettiseen viitekehykseen ja työn kirjoittajien omiin kokemuksiin peilaten. Pohdinta- ja kehitysehdotukset -luvussa esitetään kehitysehdotuksia havaittuihin epäkohtiin.
Tutkimuksen perusteella pelituottajan tärkeimmät kompetenssit liittyvät olennaisesti projektinhallintaan, johtamiseen, aikataulutukseen ja kommunikointitaitoihin. Tutkimuksen tuloksena listattiin 47 pelituottajan kompetenssia, jotka arvotettiin tärkeysjärjestykseen pelituottajien toimesta. Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelman opetussuunnitelma vastaa pelituottajalta vaadittaviin ammatillisiin vaatimuksiin hyvin.