Sokos Herkun brändimielikuva nuorten silmissä brändiarvojen perusteella mitattuna
Lappalainen, Sanna (2016)
Lappalainen, Sanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603213414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603213414
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Tampereen keskustassa sijaitsevalle Sokos Herkku ruokakaupalle. Opinnäytetyöni käsittelee brändin rakentamista ja brändimielikuvan muodostumista. Teoriaosiossa käydään läpi brändin rakentaminen brändi-identiteetin luomisesta brändin johtamiseen brändipääomalla. Teoriaosiossani katsotaan brändiä myös palvelubrändin näkökulmasta, sillä elintarvikekaupat ovat yhä kasvavassa määrin palveluyrityksiä.
Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää Sokos Herkun brändimielikuvaa nuorten näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää nuorten brändimielikuvaa Sokos Herkusta yrityksen brändiarvojen perusteella. Tutkimusongelmana oli Sokos Herkun brändimielikuva nuorten näkökulmasta Sokos Herkun brändiarvojen perusteella mitattuna? Tutkimuskysymyksiä olivat, millaiseksi Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijat kokevat Sokos Herkun brändin ja vastaavatko opiskelijoiden mielikuvat brändistä yrityksen brändiarvoja.
Tutkimus toteutettiin loka-marraskuun vaihteessa Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden keskuudessa sähköpostitse lähetetyllä E-editori-kyselylomakkeella. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Lomakkeen kysymykset muotoiltiin yhteistyössä Pirkanmaan Osuuskaupan markkinoinnin kanssa. Kyselytutkimuksessa on brändipääomasta johdettuja kysymyksiä, joilla yritetään selvittää Sokos Herkun brändimielikuva. Strukturoitujen kysymysten lisäksi lomakkeessa on muutamia avoimia kysymyksiä.
Tutkimustulokset olivat pääosin positiivisia. Tuloksista kävi ilmi, että Sokos Herkku on tunnettu brändi liiketalouden opiskelijoiden silmissä. Laatu ja monipuolisuus olivat selviä brändimielikuvia Sokos Herkusta. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että monet kokivat Sokos Herkun hintavaksi. Yksi keskeisimpi kehitysehdotuksia onkin, että Sokos Herkku toisi itseään esille hyvällä hinta-laatu suhteella nuoremmille kuluttajille.
Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää Sokos Herkun brändimielikuvaa nuorten näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää nuorten brändimielikuvaa Sokos Herkusta yrityksen brändiarvojen perusteella. Tutkimusongelmana oli Sokos Herkun brändimielikuva nuorten näkökulmasta Sokos Herkun brändiarvojen perusteella mitattuna? Tutkimuskysymyksiä olivat, millaiseksi Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijat kokevat Sokos Herkun brändin ja vastaavatko opiskelijoiden mielikuvat brändistä yrityksen brändiarvoja.
Tutkimus toteutettiin loka-marraskuun vaihteessa Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden keskuudessa sähköpostitse lähetetyllä E-editori-kyselylomakkeella. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Lomakkeen kysymykset muotoiltiin yhteistyössä Pirkanmaan Osuuskaupan markkinoinnin kanssa. Kyselytutkimuksessa on brändipääomasta johdettuja kysymyksiä, joilla yritetään selvittää Sokos Herkun brändimielikuva. Strukturoitujen kysymysten lisäksi lomakkeessa on muutamia avoimia kysymyksiä.
Tutkimustulokset olivat pääosin positiivisia. Tuloksista kävi ilmi, että Sokos Herkku on tunnettu brändi liiketalouden opiskelijoiden silmissä. Laatu ja monipuolisuus olivat selviä brändimielikuvia Sokos Herkusta. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että monet kokivat Sokos Herkun hintavaksi. Yksi keskeisimpi kehitysehdotuksia onkin, että Sokos Herkku toisi itseään esille hyvällä hinta-laatu suhteella nuoremmille kuluttajille.