Kuluttajan ostokäyttäytyminen koulutuspalvelua ostaessa, Case: Trainer4You
Nuolikoski, Ulriikka (2016)
Nuolikoski, Ulriikka
Saimaan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603213412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603213412
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli tutkia kuluttajien ostokäyttäytymistä koulutuspalvelua ostaessa sekä selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat eniten kuluttajan ostokäyttäytymiseen. Lisäksi tavoitteena oli havainnoida, noudatetaanko myös koulutuspalveluita ostettaessa ostopäätösprosessin viisivaiheista mallia.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Trainer4You, suomalainen hyvinvointialan koulutuspalveluita tarjoava yritys. Tässä opinnäytetyössä koulutuspalvelulla tarkoitetaan Trainer4You:n personal trainer –koulutusputkea ja kohderyhmänä ovat kyseisen koulutuksen ostaneet henkilöt.
Opinnäytetyön teoria perustui kirjallisuuteen, internetlähteisiin sekä muutamiin aiempiin tutkimuksiin. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusjoukolle lähetettiin kyselylomake, joka pohjautui opinnäytetyön teoriaan. Kyselyyn vastasi yhteensä 112 koulutuksen ostanutta henkilöä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että koulutuspalvelua ostaessa kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavat selkeästi ikä, sukupuoli, asuinpaikka, motiivit, oppiminen, arvot, perhe sekä sidosryhmät. Vastaavasti pystyttiin toteamaan myös tiettyjen tekijöiden vaikuttamattomuus. Lisäksi havainnoitiin, että koulutuspalvelua ostaessaan kuluttajat noudattavat ostopäätösprosessin viisivaiheista mallia.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Trainer4You, suomalainen hyvinvointialan koulutuspalveluita tarjoava yritys. Tässä opinnäytetyössä koulutuspalvelulla tarkoitetaan Trainer4You:n personal trainer –koulutusputkea ja kohderyhmänä ovat kyseisen koulutuksen ostaneet henkilöt.
Opinnäytetyön teoria perustui kirjallisuuteen, internetlähteisiin sekä muutamiin aiempiin tutkimuksiin. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusjoukolle lähetettiin kyselylomake, joka pohjautui opinnäytetyön teoriaan. Kyselyyn vastasi yhteensä 112 koulutuksen ostanutta henkilöä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että koulutuspalvelua ostaessa kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavat selkeästi ikä, sukupuoli, asuinpaikka, motiivit, oppiminen, arvot, perhe sekä sidosryhmät. Vastaavasti pystyttiin toteamaan myös tiettyjen tekijöiden vaikuttamattomuus. Lisäksi havainnoitiin, että koulutuspalvelua ostaessaan kuluttajat noudattavat ostopäätösprosessin viisivaiheista mallia.