Opintukijärjestelmä ja korkeakouluopiskelijoiden kohtaamat ongelmat
Manninen, Tatu (2016)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Manninen, Tatu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603213399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603213399
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia korkeakouluopiskelijoiden kohtaamia ongelmia opinto-tukijärjestelmässä. Opinnäytetyön pääongelmana on ’Korkeakouluopiskelijoiden kohtaamat ongelmat opintotukijärjestelmässä’. Alaongelmana oli tutkia työnteon vaikutusta opiskelijoiden opintotukietuuksiin. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää mahdollisia kehityskohteita itse opinto-tukijärjestelmästä. Toisaalta tutkimus tällaisenaan tarjoaa myös laajan tietopaketin opintotuesta kiinnostuneelle.
Opinnäytetyö rajattiin koskemaan korkeakouluopiskelijoita, heidän muodostaessa suurimman osan opintuen käyttäjistä. Tutkimusongelmien selvittämiseksi, opinnäytteessä hyödynnettiin sekä laadullista, että määrällistä tutkimusmenetelmää. Opiskelijoiden kohtaamien ongelmien selvittämiseksi, opinnäytetyössä tutkittiin sisällönanalyysin menetelmää hyödyntäen Kelan ylläpitämää ’’Kysy Kelasta’’ foorumia. Foorumilla opiskelijat saavat esittää heitä askarruttavia kysymyksiä suoraan Kelan virkailijoille. Alaongelmaa, ansioiden vaikutusta opintotukietuuksiin – opinnäytetyössä tutkittiin määrällisin menetelmin, ja tarkemmin laskennan keinoin. Käytän-nössä testattiin opintotukietuuden käyttäytymistä tulojen noustessa, selville saatiin muun mu-assa työnteon rahallinen hyöty opiskelijoiden nettotulojen vertailussa.
Opinnäytetyö tehtiin marraskuun 2015 ja helmikuun 2016 välisenä aikana. Opinnäytetyön toimeksiantaja toimi liiketalouden koulutusohjelman johtaja Heljä Mäntylä, Porvoon yksiköstä. Tutkimuksen tarkemmista ajankohdista kerrotaan itse tutkimuksessa.
Määrällisen alaongelman selvittämisen yhteydessä tutkimus teki selväksi nettotulojen olevan melko lähellä toisiaan, riippumatta siitä – työskentelikö opiskelija vähän vai paljon. Laadullisen tutkimuksen johdosta selvisi opintotukijärjestelmän muutama heikkous. Tutkimustuloksia hyö-dyntämällä opintotukijärjestelmää voidaan kehittää niin prosessiltaan kuin järkevyydeltään. Muuttamalla opintotukijärjestelmää tulosten mukaisesti järjestelmän mielekkyys paranee, on-gelmakohtia saadaan paikattua, sekä valtion verokertymää voidaan nostaa.
Opinnäytetyö rajattiin koskemaan korkeakouluopiskelijoita, heidän muodostaessa suurimman osan opintuen käyttäjistä. Tutkimusongelmien selvittämiseksi, opinnäytteessä hyödynnettiin sekä laadullista, että määrällistä tutkimusmenetelmää. Opiskelijoiden kohtaamien ongelmien selvittämiseksi, opinnäytetyössä tutkittiin sisällönanalyysin menetelmää hyödyntäen Kelan ylläpitämää ’’Kysy Kelasta’’ foorumia. Foorumilla opiskelijat saavat esittää heitä askarruttavia kysymyksiä suoraan Kelan virkailijoille. Alaongelmaa, ansioiden vaikutusta opintotukietuuksiin – opinnäytetyössä tutkittiin määrällisin menetelmin, ja tarkemmin laskennan keinoin. Käytän-nössä testattiin opintotukietuuden käyttäytymistä tulojen noustessa, selville saatiin muun mu-assa työnteon rahallinen hyöty opiskelijoiden nettotulojen vertailussa.
Opinnäytetyö tehtiin marraskuun 2015 ja helmikuun 2016 välisenä aikana. Opinnäytetyön toimeksiantaja toimi liiketalouden koulutusohjelman johtaja Heljä Mäntylä, Porvoon yksiköstä. Tutkimuksen tarkemmista ajankohdista kerrotaan itse tutkimuksessa.
Määrällisen alaongelman selvittämisen yhteydessä tutkimus teki selväksi nettotulojen olevan melko lähellä toisiaan, riippumatta siitä – työskentelikö opiskelija vähän vai paljon. Laadullisen tutkimuksen johdosta selvisi opintotukijärjestelmän muutama heikkous. Tutkimustuloksia hyö-dyntämällä opintotukijärjestelmää voidaan kehittää niin prosessiltaan kuin järkevyydeltään. Muuttamalla opintotukijärjestelmää tulosten mukaisesti järjestelmän mielekkyys paranee, on-gelmakohtia saadaan paikattua, sekä valtion verokertymää voidaan nostaa.