Venäläisille matkailijoille räätälöidyn etukorttijärjestelmän kehittäminen : Tarvekartoitus Jyvässeudulla
Huopalainen, Inna (2016)
Huopalainen, Inna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603213396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603213396
Tiivistelmä
Venäjän heikon talouden ja ruplan romahduksen takia venäläisten matkailu Jyvässeudulle Keski-Suomeen, kuten myös muualle Suomeen, on huomattavasti vähentynyt vuonna 2014. Samalla venäläisturistien shoppailu on vähentynyt. Tämä luo luonnollisesti paineita Jyvässeudun matkailu-, palvelu- ja kaupan alan yrityksille kilpailukyvyn säilyttämiseen markkinoilla. Nyt on aika kääntää tilanne paremmaksi tehokkaalla markkinoinnilla venäläisille matkailijoille.
Teoriaosuudessa tarkastellaan matkailun, markkinoinnin ja venäläisen matkailijan rajapintaa. Toimeksianto tuli Matkailun KV-markkinointikonttorilta ja Keski-Suomen kauppakamarilta. Työn tarkoituksena oli selvittää Jyvässeudun yritysten kantaa venäläisille matkailijoille räätälöidyn etukorttijärjestelmän kehittämisestä ostamisen lisäämiseksi ja asioinnin helpottamiseksi. Lisäksi tutkittiin venäläisten matkailijoiden mielipiteitä etukortin tarpeellisuudesta sekä kerättiin tietoa etukortin pilottiversiota varten.
Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Empiirinen osuus on toteutettu kyselyllä, joka kattoi 41 % valitusta yritysten kohderyhmästä korostaen palvelujen ja tuotteiden tarjoajan näkökulmaa. Asiakasnäkökulmaa valotettiin haastattelemalla 11 Jyvässeudulla vieraillutta venäläistä.
Kysely- ja haastattelututkimusten avulla saatiin tärkeää tietoa tarvekartoitukseen ja näkökulmaa etukorttijärjestelmän toteuttamiseen. Tutkimustulosten mukaan venäläiset turistit ovat merkittävä asiakasryhmä Jyvässeudulle ja heille suunnattua markkinointia pitää tehostaa. Johtopäätöksenä voidaan todeta etukorttijärjestelmän kehittämisen olevan kannattavaa, sillä sille on kysyntää venäläisten keskuudessa ja useat yritykset näkevät sen tuovan hyötyä.
Teoriaosuudessa tarkastellaan matkailun, markkinoinnin ja venäläisen matkailijan rajapintaa. Toimeksianto tuli Matkailun KV-markkinointikonttorilta ja Keski-Suomen kauppakamarilta. Työn tarkoituksena oli selvittää Jyvässeudun yritysten kantaa venäläisille matkailijoille räätälöidyn etukorttijärjestelmän kehittämisestä ostamisen lisäämiseksi ja asioinnin helpottamiseksi. Lisäksi tutkittiin venäläisten matkailijoiden mielipiteitä etukortin tarpeellisuudesta sekä kerättiin tietoa etukortin pilottiversiota varten.
Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Empiirinen osuus on toteutettu kyselyllä, joka kattoi 41 % valitusta yritysten kohderyhmästä korostaen palvelujen ja tuotteiden tarjoajan näkökulmaa. Asiakasnäkökulmaa valotettiin haastattelemalla 11 Jyvässeudulla vieraillutta venäläistä.
Kysely- ja haastattelututkimusten avulla saatiin tärkeää tietoa tarvekartoitukseen ja näkökulmaa etukorttijärjestelmän toteuttamiseen. Tutkimustulosten mukaan venäläiset turistit ovat merkittävä asiakasryhmä Jyvässeudulle ja heille suunnattua markkinointia pitää tehostaa. Johtopäätöksenä voidaan todeta etukorttijärjestelmän kehittämisen olevan kannattavaa, sillä sille on kysyntää venäläisten keskuudessa ja useat yritykset näkevät sen tuovan hyötyä.