Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Omaishoidon ensikäynnin asiakaskokemus
Lindeman, Taina (2016)
Lindeman, Taina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603213394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603213394
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli omaishoidon ensikäyntiin liittyvä asiakaskokemus. Kouvolan kaupungin hyvinvointipalveluissa alkoi vuoden 2015 alussa Askel-projekti (Asiakas keskiöön - laadukkaasti), jonka yhtenä tarkoituksena oli kerätä asiakkailta palautetta asiakaskokemuksesta. Palautetta kerättiin Surveypal-nimisellä kyselytyökalulla ja samalla testattiin kyselytyökalun sopivuutta palaute- ja kehitystyön tukena Kouvolan kaupungin hyvinvointipalveluissa. Asiakaskokemuksen lisäksi omaishoidon yksikkö halusi saada tietoa uusien omaishoitajien jaksamisesta ja tuen tarpeesta sekä omaishoitoon liittyvistä kehittämistoiveista.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kehittävää työntutkimusta. Lähtökohtana oli huoli uusien omaishoitajien yksin jäämisestä omaishoitosopimuksen solmimisen jälkeen, koska seurantakäynnit eivät aina toteudu tavoitteen mukaisesti. Laadittiin kysely uusille omaishoitajille ja hyödynnettiin saatu palaute omaishoitajuuden alkamiseen liittyvien info-/keskustelutilaisuuksien sisällön suunnittelussa. Tilaisuudet toteutettiin marraskuussa 2015. Tilaisuuksia on tarkoitus jatkossa järjestää säännöllisesti kahdesti vuodessa.
Kysely lähetettiin omaishoitajille, joiden kanssa oli solmittu omaishoidonsopimus vuonna 2015 tammi – huhtikuun aikana. Yhteensä kyselyitä lähetettiin 91 kappaletta. 49 omaishoitajaa vastasi kyselyyn. Omaishoitajat kokivat pääsääntöisesti omaishoidon ensikäynnin hyödyllisenä ja palveluohjaajan asiantuntevana. Suurin osa omaishoitajista koki perheen ja ystävien tuen sekä säännöllisesti järjestyvien vapaapäivien auttavan jaksamisessa. Omaishoidon info-/keskustelutilaisuuksien sisältöön oli monenlaisia toiveita vapaamuotoisesta keskustelusta lakiasioihin.
Kehittämistyön tuloksina Kouvolan kaupungin omaishoidon yksikkö sai kyselyn avulla tietoa omaishoidon ensikäyntiin liittyvästä asiakaskokemuksesta, sekä omaishoitajien jaksamisesta ja tuen tarpeesta. Info-/keskustelutilaisuuksien sisältö pystyttiin suunnittelemaan uusien omaishoitajien toiveita kuunnellen. Lisäksi saatiin kokemusta Surveypal-kyselytyökalusta, joka osoittautui helppokäyttöiseksi ja toimivaksi asiakaspalautetta kerättäessä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kehittävää työntutkimusta. Lähtökohtana oli huoli uusien omaishoitajien yksin jäämisestä omaishoitosopimuksen solmimisen jälkeen, koska seurantakäynnit eivät aina toteudu tavoitteen mukaisesti. Laadittiin kysely uusille omaishoitajille ja hyödynnettiin saatu palaute omaishoitajuuden alkamiseen liittyvien info-/keskustelutilaisuuksien sisällön suunnittelussa. Tilaisuudet toteutettiin marraskuussa 2015. Tilaisuuksia on tarkoitus jatkossa järjestää säännöllisesti kahdesti vuodessa.
Kysely lähetettiin omaishoitajille, joiden kanssa oli solmittu omaishoidonsopimus vuonna 2015 tammi – huhtikuun aikana. Yhteensä kyselyitä lähetettiin 91 kappaletta. 49 omaishoitajaa vastasi kyselyyn. Omaishoitajat kokivat pääsääntöisesti omaishoidon ensikäynnin hyödyllisenä ja palveluohjaajan asiantuntevana. Suurin osa omaishoitajista koki perheen ja ystävien tuen sekä säännöllisesti järjestyvien vapaapäivien auttavan jaksamisessa. Omaishoidon info-/keskustelutilaisuuksien sisältöön oli monenlaisia toiveita vapaamuotoisesta keskustelusta lakiasioihin.
Kehittämistyön tuloksina Kouvolan kaupungin omaishoidon yksikkö sai kyselyn avulla tietoa omaishoidon ensikäyntiin liittyvästä asiakaskokemuksesta, sekä omaishoitajien jaksamisesta ja tuen tarpeesta. Info-/keskustelutilaisuuksien sisältö pystyttiin suunnittelemaan uusien omaishoitajien toiveita kuunnellen. Lisäksi saatiin kokemusta Surveypal-kyselytyökalusta, joka osoittautui helppokäyttöiseksi ja toimivaksi asiakaspalautetta kerättäessä.