Vanhemmat ja kasvattajat lapsen kielen kehitystä tukemassa
Rantanen, Noora (2016)
Rantanen, Noora
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603183364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603183364
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoituksena oli tutkia miten vanhemmat ja kasvattajat voivat tukea lapsen kielen kehitystä. Tarkastelin tutkimuksessani sosiaalisen kasvuympäristön eli tässä tutkimuksessa vanhempien ja kasvattajien merkitystä lapsen kielen kehitykselle.
Teoriaosuudessa kerroin lapsen sosiaalisesta kasvuympäristöstä ja siihen kuuluvista ihmisistä ja siitä millainen sosiaalinen kasvuympäristö tukee lapsen kielen kehitystä. Toin esille myös lapsen kielen kehityksen pääpiirteissään ja miten se kehittyy vuorovaikutuksessa sosiaaliseen kasvuympäristöön kuuluvien ihmisten kanssa sekä millaisia asioita olisi hyvä havainnoida lapsen kielen kehityksestä. Toteutin tutkimukseni laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Haastattelin kuutta varhaiskasvatuksen kasvattajaa ja kolmea vanhempaa kahdessa fokusryhmähaastattelussa sekä kunnan puheterapeuttia teemahaastatteluna. Analysoin tutkimusaineiston sisällönanalyysin avulla. Toteutin tutkimukseni eräässä pirkanmaalaisessa päiväkodissa marraskuussa 2015.
Tutkimustulosten mukaan vanhemmat ja kasvattajat voivat tukea lapsen kielen kehitystä parhaiten olemalla vuorovaikutuksessa lapsen kanssa leikkien, keskustelun, lukemisen ja arjen toiminnan avulla. Vanhempien rooli lapsen kielen kehityksen tukemisessa on kaikista tärkein. Lapsen viettäessä osan päivistään varhaiskasvatuksessa, on kasvattajien rooli tärkeä vanhempien tuen rinnalle. Kasvattajat voivat asiantuntijoina lisätä vanhempien tietoa lapsen kielen kehitykseen ja sen tukemiseen liittyen, jotta lapsi voi saada parhaan mahdollisen tuen. Vanhempien, kasvattajien ja puheterapeutin näkemykset lapsen kielen kehityksen tukemisesta olivat hyvin yhteneväisiä.
Teoriaosuudessa kerroin lapsen sosiaalisesta kasvuympäristöstä ja siihen kuuluvista ihmisistä ja siitä millainen sosiaalinen kasvuympäristö tukee lapsen kielen kehitystä. Toin esille myös lapsen kielen kehityksen pääpiirteissään ja miten se kehittyy vuorovaikutuksessa sosiaaliseen kasvuympäristöön kuuluvien ihmisten kanssa sekä millaisia asioita olisi hyvä havainnoida lapsen kielen kehityksestä. Toteutin tutkimukseni laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Haastattelin kuutta varhaiskasvatuksen kasvattajaa ja kolmea vanhempaa kahdessa fokusryhmähaastattelussa sekä kunnan puheterapeuttia teemahaastatteluna. Analysoin tutkimusaineiston sisällönanalyysin avulla. Toteutin tutkimukseni eräässä pirkanmaalaisessa päiväkodissa marraskuussa 2015.
Tutkimustulosten mukaan vanhemmat ja kasvattajat voivat tukea lapsen kielen kehitystä parhaiten olemalla vuorovaikutuksessa lapsen kanssa leikkien, keskustelun, lukemisen ja arjen toiminnan avulla. Vanhempien rooli lapsen kielen kehityksen tukemisessa on kaikista tärkein. Lapsen viettäessä osan päivistään varhaiskasvatuksessa, on kasvattajien rooli tärkeä vanhempien tuen rinnalle. Kasvattajat voivat asiantuntijoina lisätä vanhempien tietoa lapsen kielen kehitykseen ja sen tukemiseen liittyen, jotta lapsi voi saada parhaan mahdollisen tuen. Vanhempien, kasvattajien ja puheterapeutin näkemykset lapsen kielen kehityksen tukemisesta olivat hyvin yhteneväisiä.