Aloittavan homestay-yrittäjän kokemuksia
Saarinen, Timo (2016)
Saarinen, Timo
Saimaan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603183337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603183337
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli perustaa Homestay-yritys Turkuun kesällä 2015 ja majoittaa vieraita niin Suomesta kuin ulkomailtakin. Työn tarkoituksena oli kartoittaa aloittavan kotimajoitysyrittäjän kokemuksia. Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä empiirisestä osuudesta.
Opinnäytetyön teoriaosa käsittelee Homestay-majoitusta yleisesti, Homestayn historiaa sekä kotimajoituksen eri muotoja. Teoriaosassa pohditaan myös Homestaytä sekä kuluttajan että majoittajan näkökulmasta huomioiden kuluttajan asiakaskokemus, jakamistalouden näkökulma, homestayn markkinointi sekä digimarkkinointi. Edellä mainittujen termien käsitteitä esitellään ja määritellään.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Paperinen asiakastyytyväisyyskysely-lomake oli sekä suomen- että englanninkielinen. Kyselyn tavoitteena oli selvittää majoittujien taustatietoja, kuinka monta yötä he majoittuivat, mistä he kuulivat majoituksesta sekä miksi he valitsivat kyseisen majoituksen. Lisäksi majoittujat saivat arvostella majoituksen eri osa-alueita antaen niille arvosanan yhdestä viiteen. Jokaiselle majoittujalle annettiin asiakastyytyvväisyyskysely täytettäväksi ennen heidän lähtöään. Asiakastyytyväisyyskyselyitä täytettiin yhteensä 47 kappaletta. Saadut tulokset analysoitiin Microsoft Office Excelin avulla.
Kesän 2015 majoitustoiminta sujui erittäin hyvin. 47 vierasta 12:sta eri maasta majoittui Turkuun perustettuun Homestay-yritykseen. Asiakastyytyväisyysky-selyn tulosten keskiarvoksi tuli 4,9 asteikolla 1 - 5, jossa 5 oli paras arvosana. Koko kesältä kertyi paljon kontakteja vieraisiin ja osasta heistä tuli hyviä ystäviä.
Opinnäytetyön teoriaosa käsittelee Homestay-majoitusta yleisesti, Homestayn historiaa sekä kotimajoituksen eri muotoja. Teoriaosassa pohditaan myös Homestaytä sekä kuluttajan että majoittajan näkökulmasta huomioiden kuluttajan asiakaskokemus, jakamistalouden näkökulma, homestayn markkinointi sekä digimarkkinointi. Edellä mainittujen termien käsitteitä esitellään ja määritellään.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Paperinen asiakastyytyväisyyskysely-lomake oli sekä suomen- että englanninkielinen. Kyselyn tavoitteena oli selvittää majoittujien taustatietoja, kuinka monta yötä he majoittuivat, mistä he kuulivat majoituksesta sekä miksi he valitsivat kyseisen majoituksen. Lisäksi majoittujat saivat arvostella majoituksen eri osa-alueita antaen niille arvosanan yhdestä viiteen. Jokaiselle majoittujalle annettiin asiakastyytyvväisyyskysely täytettäväksi ennen heidän lähtöään. Asiakastyytyväisyyskyselyitä täytettiin yhteensä 47 kappaletta. Saadut tulokset analysoitiin Microsoft Office Excelin avulla.
Kesän 2015 majoitustoiminta sujui erittäin hyvin. 47 vierasta 12:sta eri maasta majoittui Turkuun perustettuun Homestay-yritykseen. Asiakastyytyväisyysky-selyn tulosten keskiarvoksi tuli 4,9 asteikolla 1 - 5, jossa 5 oli paras arvosana. Koko kesältä kertyi paljon kontakteja vieraisiin ja osasta heistä tuli hyviä ystäviä.