Radiojuontajan brändin rakentaminen Yle Radio Suomen lähetysikkunassa
Roivainen, Miia (2016)
Roivainen, Miia
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603183334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603183334
Tiivistelmä
Tämän kehitystyönä tehdyn opinnäytetyön tarkoitus oli luoda selkeä ohjeistus siitä, kuinka Yle Radio Suomen juontaja voi sekä rakentaa ja kehittää persoonabrändiään. Opinnäytetyön tavoit-teena oli kerätä ohjeita myös siitä, kuinka aktiivisuutta kommentointiin internetissä toimivan radi-on lähetysikkunan keskustelussa voi lisätä.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu radion tulevaisuudesta, sosiaalisessa mediassa käytävästä keskustelusta ja etenkin henkilöbrändin rakentamisesta ja ylläpitämisestä. Lisäksi teoriaosuudes-sa käsitellään Yle Radio Suomen roolia radiokentässä ja persoonabrändiä rakentavan henkilön toimimista sosiaalisen median maailmassa.
Ohjeistus lähetysikkunassa käytävään keskusteluun käsittää teknisiä ohjeita ja keskusteluun liit-tyviä, keskustelijoita aktivoivia ohjeita radiojuontajalle. Kehitystyö yhdistää kuuntelijoiden saaman lisäarvon hyödyntämisen juontajan oman persoonabrändin rakentamiseen.
Kehitystyö ei ole ohjeistus pelkästään uusille juontajille, vaan kaikille, jotka joko jo juontavat, tai vasta aloittavat radion juontotöissä. Vahvan persoonabrändin jo rakentaneille ohjeistus tuo neu-voja siihen, kuinka brändiä saa pidettyä yllä. Listausta voi tulevaisuudessa jatkaa juontajien itse hyväksi kokemilla ratkaisuilla ja kokeiluilla.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu radion tulevaisuudesta, sosiaalisessa mediassa käytävästä keskustelusta ja etenkin henkilöbrändin rakentamisesta ja ylläpitämisestä. Lisäksi teoriaosuudes-sa käsitellään Yle Radio Suomen roolia radiokentässä ja persoonabrändiä rakentavan henkilön toimimista sosiaalisen median maailmassa.
Ohjeistus lähetysikkunassa käytävään keskusteluun käsittää teknisiä ohjeita ja keskusteluun liit-tyviä, keskustelijoita aktivoivia ohjeita radiojuontajalle. Kehitystyö yhdistää kuuntelijoiden saaman lisäarvon hyödyntämisen juontajan oman persoonabrändin rakentamiseen.
Kehitystyö ei ole ohjeistus pelkästään uusille juontajille, vaan kaikille, jotka joko jo juontavat, tai vasta aloittavat radion juontotöissä. Vahvan persoonabrändin jo rakentaneille ohjeistus tuo neu-voja siihen, kuinka brändiä saa pidettyä yllä. Listausta voi tulevaisuudessa jatkaa juontajien itse hyväksi kokemilla ratkaisuilla ja kokeiluilla.