Osaamisen kehittäminen Taideyliopiston kirjastossa : sävelet ja koreografia
Harviainen, Maaria (2016)
Harviainen, Maaria
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603173308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603173308
Tiivistelmä
Taideyliopisto perustettiin vuonna 2013 yhdistämällä Kuvataideakatemia, Sibelius-Akatemia ja Teatterikorkeakoulu. Tämän opinnäytteen tavoitteena oli selvittää millaista osaamista Taideyliopiston kirjastossa tarvitaan tulevaisuudessa. Tutkimuksen teoriaosuuden muodostivat osaamista, osaamisen johtamista ja kirjastoalan toimintaympäristön muutosta käsittelevä kirjallisuus. Tutkimuksen empiirinen osuus koostui neljästä kahdenkeskisestä teemahaastattelusta ja yhdestä teemakeskustelusta viiden henkilön kesken. Haastateltavat olivat kirjastoalan toimijoita sekä yksi taidealan professori ja keskusteluun osallistujat olivat Taideyliopiston opettaja-tutkijoita. Haastatteluiden avulla pyrittiin selvittämään kirjaston tärkeimpien yhteistyökumppaneiden eli yliopiston opettajien ja tutkijoiden näkemyksiä ja tarpeita kirjaston suhteen. Toisaalta kirjastoalan haastatteluiden avulla pyrittiin kartoittamaan toimintaympäristön muutoksen merkitystä ja vaikutuksia yliopistokirjastoissa.
Haastatteluiden perusteella yliopistotasoista koulutusta, kirjastoalan koulutusta ja substanssialan (musiikki, teatteri, kuvataide) osaamista pidettiin tärkeänä erityisesti yliopistokirjastossa. Kirjastoalalla tulisi yhä enemmän kiinnittää huomiota laaja-alaiseen osaamiseen, kykyyn soveltaa taitoja erilaisissa tilanteissa ja sosiaalisiin taitoihin. Kirjastoalan ydinosaamista on sekä painettujen että elektronisten julkaisujen tuntemus, tiedon hankinta ja järjestäminen sekä erilaisten aineistojen saattaminen asiakkaiden käyttöön.
Yliopistokirjastoissa yleensä ja Taideyliopiston kirjastossa erityisesti tarvitaan kirjastoalan täydennyskoulutusta. Haastatteluiden ja kirjallisuuden perusteella Taideyliopiston kirjaston osaamisen kehittäminen edellyttää suunnitelmallista osaamisen johtamista. Taideyliopiston kirjasto voi ottaa oppia muista yliopistokirjastoista, joissa oppivan organisaation ideaa on toteutettu erilaisilla käytännön toimilla: työssä oppiminen, opintopiirit, vertaispari-työskentely, kansalliset ja kansainväliset työryhmät, kehityskeskusteluiden kehittäminen, osaamiskartoitus. Tärkeää on luoda johtamisjärjestelmä, joka tukee oppimista ja osaamisen kehittämistä.
Haastatteluiden perusteella yliopistotasoista koulutusta, kirjastoalan koulutusta ja substanssialan (musiikki, teatteri, kuvataide) osaamista pidettiin tärkeänä erityisesti yliopistokirjastossa. Kirjastoalalla tulisi yhä enemmän kiinnittää huomiota laaja-alaiseen osaamiseen, kykyyn soveltaa taitoja erilaisissa tilanteissa ja sosiaalisiin taitoihin. Kirjastoalan ydinosaamista on sekä painettujen että elektronisten julkaisujen tuntemus, tiedon hankinta ja järjestäminen sekä erilaisten aineistojen saattaminen asiakkaiden käyttöön.
Yliopistokirjastoissa yleensä ja Taideyliopiston kirjastossa erityisesti tarvitaan kirjastoalan täydennyskoulutusta. Haastatteluiden ja kirjallisuuden perusteella Taideyliopiston kirjaston osaamisen kehittäminen edellyttää suunnitelmallista osaamisen johtamista. Taideyliopiston kirjasto voi ottaa oppia muista yliopistokirjastoista, joissa oppivan organisaation ideaa on toteutettu erilaisilla käytännön toimilla: työssä oppiminen, opintopiirit, vertaispari-työskentely, kansalliset ja kansainväliset työryhmät, kehityskeskusteluiden kehittäminen, osaamiskartoitus. Tärkeää on luoda johtamisjärjestelmä, joka tukee oppimista ja osaamisen kehittämistä.