Brändin kehittäminen ja analysointi : JHT-Piikki Oy
Lehtimäki, Lauri; Kivipelto, Juho (2016)
Lehtimäki, Lauri
Kivipelto, Juho
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603173307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603173307
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli JHT-Piikki Oy. Opinnäytetyössä tutkittiin, mikä oli JHT-Piikki Oy:n brändin nykytila, ja tavoitteena oli kartoittaa miten toimeksiantajan brändiä voisi kehittää. Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja kvantitatiivisesta tutkimuksesta. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään brändiä, sen rakentamista, brändistrategiaa, brändi-identiteettiä ja brändimittareita. Opinnäytetyön aihe oli toimeksiantajan näkökulmasta tarpeellinen, sillä toimeksiantajalle ei ollut aiemmin tehty minkäänlaista brändiin tai brändi-identiteettiin liittyvää tutkimusta.
Kvantitatiivinen tutkimus kohdennettiin Seinäjoella tai sen lähiseuduilla asuviin työssä käyviin kuluttajiin. Tutkimus toteutettiin Seinäjoen keskustassa sijaitsevissa kauppakeskuksissa joulukuussa 2015. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin haastattelu-kyselytutkimusta. Tutkimukseen osallistui 78 henkilöä.
Tutkimuksessa selvisi, että JHT-Piikki Oy:n spontaani ja autettu tunnettuus oli hyvällä tasolla. Tutkimuksen mukaan suurimmat kehitysehdotukset toimeksiantajalle liittyivät markkinointiin. Tutkimuksessa selvisivät myös ne brändimielikuvat, joita toimeksiantajayrityksen kannattaisi tulevaisuudessa hyödyntää markkinoinnissaan.
Kvantitatiivinen tutkimus kohdennettiin Seinäjoella tai sen lähiseuduilla asuviin työssä käyviin kuluttajiin. Tutkimus toteutettiin Seinäjoen keskustassa sijaitsevissa kauppakeskuksissa joulukuussa 2015. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin haastattelu-kyselytutkimusta. Tutkimukseen osallistui 78 henkilöä.
Tutkimuksessa selvisi, että JHT-Piikki Oy:n spontaani ja autettu tunnettuus oli hyvällä tasolla. Tutkimuksen mukaan suurimmat kehitysehdotukset toimeksiantajalle liittyivät markkinointiin. Tutkimuksessa selvisivät myös ne brändimielikuvat, joita toimeksiantajayrityksen kannattaisi tulevaisuudessa hyödyntää markkinoinnissaan.