Pienryhmätoiminta ja päivähoidon laatu : Työntekijöiden kokemuksia uudesta pienryhmätoimintamallista
Rissanen, Katja (2016)
Rissanen, Katja
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603163248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603163248
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia yhden päiväkodin työntekijöiden kokemuksia pienryhmätoimintamallista, joka on otettu käyttöön päiväkodissa syksyllä 2012. Työn tarkoituksena oli selvittää työntekijöiden näkemyksiä uuden toimintamallin vaikutuksista Hujalan-Huttusen (1995) päivähoidon laadunarviointimalliin kuuluvien päivähoidon laatuun välillisesti ohjaavien tekijöiden ja prosessitekijöiden näkökulmasta.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja informoitua kyselyä. Kahdeksan päiväkodin työntekijää osallistui teemahaastatteluun ja kuusi työntekijää täytti kyselylomakkeen.
Työn teoriaosuudessa tarkastellaan Hujala-Huttusen (1995) päivähoidon laadunarviointimallia sekä avataan tarkemmin päivähoidon prosessitekijöihin ja välillisesti ohjaaviin tekijöihin kuuluvia käsitteitä. Teoriaosuudessa käsitellään myös tarkemmin pienryhmätoimintaa ja kerrotaan tutkimustuloksia pienen ja suuren ryhmän vaikutuksista lapsiin.
Työntekijöiden mielestä kaikenlainen pienryhmätoiminta parantaa lapsen perushoitoa, vuorovaikutusta ja lapsilähtöistä toimintaa. Pienryhmätoiminnan onnistumisen kannalta on tärkeää, miten toiminta toteutetaan niin, että se tukee lapsen ja kasvattajan sekä lasten keskinäistä vuorovaikutusta. Lisäksi työntekijöiden mielestä nykyinen toimintamalli vaatii enemmän toiminnan suunnittelua.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja informoitua kyselyä. Kahdeksan päiväkodin työntekijää osallistui teemahaastatteluun ja kuusi työntekijää täytti kyselylomakkeen.
Työn teoriaosuudessa tarkastellaan Hujala-Huttusen (1995) päivähoidon laadunarviointimallia sekä avataan tarkemmin päivähoidon prosessitekijöihin ja välillisesti ohjaaviin tekijöihin kuuluvia käsitteitä. Teoriaosuudessa käsitellään myös tarkemmin pienryhmätoimintaa ja kerrotaan tutkimustuloksia pienen ja suuren ryhmän vaikutuksista lapsiin.
Työntekijöiden mielestä kaikenlainen pienryhmätoiminta parantaa lapsen perushoitoa, vuorovaikutusta ja lapsilähtöistä toimintaa. Pienryhmätoiminnan onnistumisen kannalta on tärkeää, miten toiminta toteutetaan niin, että se tukee lapsen ja kasvattajan sekä lasten keskinäistä vuorovaikutusta. Lisäksi työntekijöiden mielestä nykyinen toimintamalli vaatii enemmän toiminnan suunnittelua.