"Kuivakkaa sauvakävelyä" : Vuorovaikutuksellisten toimintatapojen kokeilu ja sisällön monipuolistaminen tyttöjen lukioliikunnan pakollisella kurssilla
Marttila, Hanna (2016)
Marttila, Hanna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603163229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603163229
Tiivistelmä
Projektin tavoitteena oli vuorovaikutuksellisten toimintatapojen kokeilu ja sisällön monipuolistaminen tyttöjen lukioliikunnan pakollisella kurssilla. Lähtökohtana tavoitteiden asettelulle oli tutkimusongelma, miten saada mahdollisimman useat opiskelijat kiinnostumaan koululiikunnasta ja aktivoitumaan liikuntatunneilla. Projektin taustalla on opetussuunnitelmauudistus, joka on määrä ottaa käyttöön lukiotasolla syksyyn 2016 mennessä.
Projekti toteutettiin syksyllä 2015 osana lukion tyttöjen liikuntaryhmän pakollista liikunnankurssia. Toimeksiantajana projektissa toimi Päijät-Hämeen maakunnan keskisuuren kaupungin yleislukio. Yhteistyökumppanina koko projektin ajan toimi lukion tyttöjen liikunnanopettaja.
Projektiin kuului viisi liikuntatuntia, joilla käytettiin monipuolisesti yhteistoiminnallisia harjoitteita sekä opetusmenetelmiä. Liikuntatunneilla korostui pienryhmissä toimiminen ja opiskelijoiden aktivoiminen. Tietoa opiskelijoilta kerättiin projektin aikana kyselyn, haastattelun ja havainnoinnin keinoin. Tämän lisäksi ryhmän liikunnanopettajaa haastateltiin projektin alussa sekä lopussa. Näiden tiedonkeruumetodien avulla koostettiin tulokset sekä tarkasteltiin projektin jatkokehittelyä.
Interventiojakson liikuntatunneilla opiskelijoiden osallistumisaktiivisuus oli korkea. Kyselyn perusteella lähes kaikki opiskelijat kokivat jakson sisällöt mielenkiintoisiksi ja motivoiviksi sekä riittävän monipuolisiksi. Motivoiviksi tekijöiksi jakson aikana opiskelijat nimesivät haastatteluissa monipuolisuuden, osallisuuden ja valinnaisuuden, jolloin pääsi itse vaikuttamaan liikuntatunnin sisältöön. Loppukyselyn mukaan lähes kaikki vastanneista opiskelijoista kokivat jakson kaltaisen vuorovaikutuksellisen toiminnan lisäämisen osaksi lukion koululiikuntaa tarpeellisena.
Kyselyiden perusteella opiskelijoiden hyvän ja positiivisen olon kokeminen koululiikuntatuntien jälkeen koki huomattavaa kehitystä jakson aikana. Tähän muutokseen vaikuttaviksi syiksi opiskelijat näkivät muun muassa onnistumisen kokemukset ja mielekkään toiminnan jakson aikana. Tällä projektilla saatujen tuloksien myötä voidaan todeta, että sisältöjä monipuolistamalla ja vuorovaikutuksellisia toimintatapoja kokeilemalla on mahdollista motivoida sekä aktivoida opiskelijoita liikuntatunneilla.
Jatkotoimenpiteenä tälle projektille nähdään kohdelukiossa jakson kaltaisen toiminnan siirtäminen osaksi koulun liikunnanopetusta lukion liikunnanopettajan toimesta. Muissa ympäristöissä jakson kaltaisella toiminnalla nähdään yhtä hyvät mahdollisuudet positiivisten tuloksien saavuttamiseksi. Jatkokehitys mahdollisuutena on myös materiaalipankin tuottaminen, yhteistoiminnallisiin harjoitteisiin sekä monipuolisiin sisältöihin liittyen, liikunnanopettajien käyttöön.
Projekti toteutettiin syksyllä 2015 osana lukion tyttöjen liikuntaryhmän pakollista liikunnankurssia. Toimeksiantajana projektissa toimi Päijät-Hämeen maakunnan keskisuuren kaupungin yleislukio. Yhteistyökumppanina koko projektin ajan toimi lukion tyttöjen liikunnanopettaja.
Projektiin kuului viisi liikuntatuntia, joilla käytettiin monipuolisesti yhteistoiminnallisia harjoitteita sekä opetusmenetelmiä. Liikuntatunneilla korostui pienryhmissä toimiminen ja opiskelijoiden aktivoiminen. Tietoa opiskelijoilta kerättiin projektin aikana kyselyn, haastattelun ja havainnoinnin keinoin. Tämän lisäksi ryhmän liikunnanopettajaa haastateltiin projektin alussa sekä lopussa. Näiden tiedonkeruumetodien avulla koostettiin tulokset sekä tarkasteltiin projektin jatkokehittelyä.
Interventiojakson liikuntatunneilla opiskelijoiden osallistumisaktiivisuus oli korkea. Kyselyn perusteella lähes kaikki opiskelijat kokivat jakson sisällöt mielenkiintoisiksi ja motivoiviksi sekä riittävän monipuolisiksi. Motivoiviksi tekijöiksi jakson aikana opiskelijat nimesivät haastatteluissa monipuolisuuden, osallisuuden ja valinnaisuuden, jolloin pääsi itse vaikuttamaan liikuntatunnin sisältöön. Loppukyselyn mukaan lähes kaikki vastanneista opiskelijoista kokivat jakson kaltaisen vuorovaikutuksellisen toiminnan lisäämisen osaksi lukion koululiikuntaa tarpeellisena.
Kyselyiden perusteella opiskelijoiden hyvän ja positiivisen olon kokeminen koululiikuntatuntien jälkeen koki huomattavaa kehitystä jakson aikana. Tähän muutokseen vaikuttaviksi syiksi opiskelijat näkivät muun muassa onnistumisen kokemukset ja mielekkään toiminnan jakson aikana. Tällä projektilla saatujen tuloksien myötä voidaan todeta, että sisältöjä monipuolistamalla ja vuorovaikutuksellisia toimintatapoja kokeilemalla on mahdollista motivoida sekä aktivoida opiskelijoita liikuntatunneilla.
Jatkotoimenpiteenä tälle projektille nähdään kohdelukiossa jakson kaltaisen toiminnan siirtäminen osaksi koulun liikunnanopetusta lukion liikunnanopettajan toimesta. Muissa ympäristöissä jakson kaltaisella toiminnalla nähdään yhtä hyvät mahdollisuudet positiivisten tuloksien saavuttamiseksi. Jatkokehitys mahdollisuutena on myös materiaalipankin tuottaminen, yhteistoiminnallisiin harjoitteisiin sekä monipuolisiin sisältöihin liittyen, liikunnanopettajien käyttöön.