Content marketing plan - Case: Company unit X
Kettunen, Saara; Silonsaari, Julia (2016)
Kettunen, Saara
Silonsaari, Julia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603153207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603153207
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa sisältömarkkinointisuunnitelma yrityksen X tapahtumapalveluyksikön sosiaalisen median kanaville sekä nettisivuille. Ennen opinnäytetyön tuottamista toimeksiantajalla ei ollut aktiivista toimintaa tai markkinointia sosiaalisessa mediassa. Lisäksi nettisivut olivat päivityksen ja uudistamisen tarpeessa. Tavoitteena oli, että tapahtumapalveluyksikkö
saa käyttöönsä valmiin sisältömarkkinointisuunnitelman. Siinä kerrotaan, millaista sisältöä valituilla sosiaalisen median kanavalla ja nettisivuilla pitäisi olla, kuinka usein kanavaa tulisi päivittää ja mitä asioita tulee kanavakohtaisesti huomioida. Näin ollen yrityksen tulisi olla helppo ottaa käyttöön uudet kanavat ja aloittaa toiminta sekä vuorovaikutus kyseisillä kanavilla.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään sisältömarkkinointia, sisältömarkkinointisuunnitelmaa ja markkinointia sosiaalisen median kanavissa sekä nettisivuilla. Lisäksi opinnäytetyössä käydään läpi tapahtuma-alan yleisimmin käytetyt digitaaliset markkinointikanavat. Teoriamateriaalia oli hyvin saatavilla kirjallisuutena sekä artikkeleina internetissä. Lisäksi haastattelun ja kyselyn vastaukset
toimivat tutkimusaineistona.
Toteutus, sisältömarkkinointisuunnitelma, tehtiin erillisenä liitteenä ja salattiin toimeksiantajan toiveesta. Toteutettu materiaali kertoo toimeksiantajalle millaista sisältöä valittuihin kanaviin tulisi tuottaa sekä toimii apuna perehdyttäessä henkilöstöä. Materiaali on toteutettu sisältöesimerkein, joita yrityksen on tarkoitus pystyä soveltamaan sosiaalisen median markkinoinnissa ja nettisivuilla.
Sisältömarkkinointisuunnitelma ja opinnäytetyö olivat toimeksiantajan arvioitavana, jotta mahdolliset muutokset voitiin tehdä ennen työn julkistamista. Työn lopputulos vastasi sille asetettuja odotuksia ja toimeksiantaja aikoo ottaa käyttöön valmiin sisältömarkkinointisuunnitelman.
Jatkoehdotuksena toimeksiantajalle ehdotimme sisältömarkkinointisuunnitelman hyötyjen mittaamista ja suunnitelman päivittämistä, kun se on ajankohtaista. Lisäksi jatkoehdotuksena toimii sisällön suunnitteleminen uusille sosiaalisen median kanaville, mikäli toimeksiantaja ottaa käyttöön uusia kanavia. Kehitysehdotuksena ehdotimme toimeksiantajan yksikölle omien nettisivujen laatimista, sillä tällä hetkellä tapahtumayksikön nettisivut toimivat organisaation nettisivujen alla, eivätkä saa riittävästi näkyvyyttä.
saa käyttöönsä valmiin sisältömarkkinointisuunnitelman. Siinä kerrotaan, millaista sisältöä valituilla sosiaalisen median kanavalla ja nettisivuilla pitäisi olla, kuinka usein kanavaa tulisi päivittää ja mitä asioita tulee kanavakohtaisesti huomioida. Näin ollen yrityksen tulisi olla helppo ottaa käyttöön uudet kanavat ja aloittaa toiminta sekä vuorovaikutus kyseisillä kanavilla.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään sisältömarkkinointia, sisältömarkkinointisuunnitelmaa ja markkinointia sosiaalisen median kanavissa sekä nettisivuilla. Lisäksi opinnäytetyössä käydään läpi tapahtuma-alan yleisimmin käytetyt digitaaliset markkinointikanavat. Teoriamateriaalia oli hyvin saatavilla kirjallisuutena sekä artikkeleina internetissä. Lisäksi haastattelun ja kyselyn vastaukset
toimivat tutkimusaineistona.
Toteutus, sisältömarkkinointisuunnitelma, tehtiin erillisenä liitteenä ja salattiin toimeksiantajan toiveesta. Toteutettu materiaali kertoo toimeksiantajalle millaista sisältöä valittuihin kanaviin tulisi tuottaa sekä toimii apuna perehdyttäessä henkilöstöä. Materiaali on toteutettu sisältöesimerkein, joita yrityksen on tarkoitus pystyä soveltamaan sosiaalisen median markkinoinnissa ja nettisivuilla.
Sisältömarkkinointisuunnitelma ja opinnäytetyö olivat toimeksiantajan arvioitavana, jotta mahdolliset muutokset voitiin tehdä ennen työn julkistamista. Työn lopputulos vastasi sille asetettuja odotuksia ja toimeksiantaja aikoo ottaa käyttöön valmiin sisältömarkkinointisuunnitelman.
Jatkoehdotuksena toimeksiantajalle ehdotimme sisältömarkkinointisuunnitelman hyötyjen mittaamista ja suunnitelman päivittämistä, kun se on ajankohtaista. Lisäksi jatkoehdotuksena toimii sisällön suunnitteleminen uusille sosiaalisen median kanaville, mikäli toimeksiantaja ottaa käyttöön uusia kanavia. Kehitysehdotuksena ehdotimme toimeksiantajan yksikölle omien nettisivujen laatimista, sillä tällä hetkellä tapahtumayksikön nettisivut toimivat organisaation nettisivujen alla, eivätkä saa riittävästi näkyvyyttä.