Mäntsälän messut 2016- markkinointisuunnitelman evaluaatiotutkimus
Issakainen, Anette; Virtanen, Emilia (2016)
Issakainen, Anette
Virtanen, Emilia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603153199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603153199
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Mäntsälän vuoden 2016 messuille laaditun alustavan markkinointisuunnitelman sisältöä ja sen toteutuksen arviointia. Tutkielman tavoitteena oli kuvata itse markkinointisuunnitelmaa sekä sen toteutumista käytännössä. Tarkoituksena oli antaa valmis konsepti, jota voitaisiin hyödyntää tulevaisuudessa messujen järjestämisessä.
Opinnäytetyö on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkielma, missä pyritään ymmärtämään ja käsitteellistämään messujen markkinointisuunnitelmaa evaluaatiotutkimuksen keinoin. Messujen alustavaa markkinointisuunnitelmaa ja käytännön toteutumista on pyritty arvioimaan eri osa-alueittain ja kokonaisuudessaan toimintatutkimukselle ominaisen prosessin kautta. Näin tutkielman prosessinomaisuus toimintatutkimuksena on tuottanut evaluaatiotutkimukselle arviointia messujen markkinointisuunnitelman sisällöstä, merkityksestä, toiminnasta ja ansion määrittelemisestä.
Tässä tutkielmassa aineiston keruun menetelmänä ei ole käytetty haastattelua tai lomake-kyselyä, vaan aineisto on syntynyt messujen järjestäjien kanssa käydyistä kokouksista ja myöhemmistä sähköpostiviesteistä sekä arviointivaiheessa eri markkinointikanavien hyödyntämisestä. Tutkielmalla tavoitellaan messujen markkinointisuunnitelman syvällistä ymmärtämistä laadullisen tutkielman lähtökohdista.
Tutkielman tuloksena syntyi kehittämissuosituksia markkinoinnin osa-alueiden parantamisesta. Nämä tulokset nousivat esiin toimintatutkimuksen teorian ja prosessin vaiheiden aikana. Koko tutkielmaa evaluaatiotutkimuksena tarkastellessa pyrittiin toimintatutkimuksen prosessista tuomaan vastauksia kysymyksiin, kuinka toimittiin, kuka osallistui, miksi tulos saavutettiin ja mitä saavutettiin. Tutkimustuloksina syntyi, että Facebook- ja messujen kotisivut linkitettäisiin keskenään. Kunnan kotisivuilla tapahtumasta mainittaisiin paljon aikaisemmin.
Opinnäytetyö on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkielma, missä pyritään ymmärtämään ja käsitteellistämään messujen markkinointisuunnitelmaa evaluaatiotutkimuksen keinoin. Messujen alustavaa markkinointisuunnitelmaa ja käytännön toteutumista on pyritty arvioimaan eri osa-alueittain ja kokonaisuudessaan toimintatutkimukselle ominaisen prosessin kautta. Näin tutkielman prosessinomaisuus toimintatutkimuksena on tuottanut evaluaatiotutkimukselle arviointia messujen markkinointisuunnitelman sisällöstä, merkityksestä, toiminnasta ja ansion määrittelemisestä.
Tässä tutkielmassa aineiston keruun menetelmänä ei ole käytetty haastattelua tai lomake-kyselyä, vaan aineisto on syntynyt messujen järjestäjien kanssa käydyistä kokouksista ja myöhemmistä sähköpostiviesteistä sekä arviointivaiheessa eri markkinointikanavien hyödyntämisestä. Tutkielmalla tavoitellaan messujen markkinointisuunnitelman syvällistä ymmärtämistä laadullisen tutkielman lähtökohdista.
Tutkielman tuloksena syntyi kehittämissuosituksia markkinoinnin osa-alueiden parantamisesta. Nämä tulokset nousivat esiin toimintatutkimuksen teorian ja prosessin vaiheiden aikana. Koko tutkielmaa evaluaatiotutkimuksena tarkastellessa pyrittiin toimintatutkimuksen prosessista tuomaan vastauksia kysymyksiin, kuinka toimittiin, kuka osallistui, miksi tulos saavutettiin ja mitä saavutettiin. Tutkimustuloksina syntyi, että Facebook- ja messujen kotisivut linkitettäisiin keskenään. Kunnan kotisivuilla tapahtumasta mainittaisiin paljon aikaisemmin.