Henkilöstön sitoutuminen ja motivaatio kaupan alalla : Case K-market Tampere
Hristov, Tiia (2016)
Hristov, Tiia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603153179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603153179
Tiivistelmä
Päivittäistavarakaupan henkilöstön motivaatio ja sitoutuminen ovat lukuisista syistä relevantti tutkimuskohde. Henkilöstö on jatkuvassa vuorovaikutuksessa organisaation sidosryhmien kanssa välittäen yrityksestä tiettyä mielikuvaa. Asiakkaiden tarpeet muuttuvat moninaisemmiksi ja yksilöllisemmiksi, jolloin asiakaskokemuksen tunnistaminen korostuu. Tarjonnan ja kilpailun lisääntyessä palvelun laatu on tärkein kilpailijasta erottava tekijä – motivoitunut ja sitoutunut henkilöstö kohtaa asiakkaan asiantuntevasti ja positiivisesti.
Työn tarkoituksena oli kirjallisuuden ja henkilöstökyselyn avulla selvittää, miten Tampereen alueen K-marketit ovat onnistuneet henkilöstön sitoutumista ja motivaatiota lisäävissä tekijöissä, sekä missä niitä vähentävissä tekijöissä kaupat eivät ole onnistuneet. Työn tavoitteena oli lisätä kauppiaiden tietämystä työntekijöidensä motivaatiosta ja sitoutuneisuudesta sekä niihin vaikuttavista tekijöistä. Lisäksi kauppiailla on tutkimuksen avulla mahdollisuus tiedostaa paremmin ne tekijät, joilla ei ole merkittävää roolia sitoutumisen ja motivaation parantamisessa.
Kyselylomake muodostettiin kirjallisuuden perusteella tunnettuja motivaatioteorioita ja henkilöstötyytyväisyysmittareita hyödyntäen. Tieteellinen kirjallisuus osoitti, että yhtä ainoaa tapaa motivaation ja sitoutumisen määrittelemiselle ei ole. Työn aineistona toimi Tampereen alueen K-marketien henkilökunnalle teetetty henkilöstökysely, jonka tulokset käsiteltiin ja analysoitiin määrällisin tutkimusmenetelmin. Tämän jälkeen aineistoa peilattiin työn teoreettiseen viitekehykseen.
Tampereen alueen K-marketien henkilöstön motivaation ja sitoutuneisuuden tila olivat tutkimushetkellä hyviä: työntekijät kokivat tietävänsä mitä heiltä odotetaan ja heidän mielipiteillään olevan työyhteisössä merkitystä. Puolestaan olennaisimpia kehityskohteita vastaajien mielestä olivat: kollegoiden sitoutuminen työn laatuun sekä palautteen saaminen omasta edistyksestä. Yhteenvetona voidaan motivaatiota ja sitoutumista parantavissa tekijöissä todeta onnistutun heikentäviä tekijöitä paremmin. Tulokset eivät ole koko konsernin mittakaavassa yleistettäviä, mutta antavat kauppiaille arvokasta tietoa toiminnan kehittämiseksi. Ehdotuksia jatkotutkimukselle on lukuisia: tutkimuksessa voitaisiin huomioida työsuhteen kesto, muoto sekä työntekijän ikä ja sukupuoli. Suuremmassa mittakaavassa voitaisiin tarkastella alueellisia eroja. Edelleen, voitaisiin tutkia sitoutuneisuuden vaikutusta asiakaskäyttätymiseen ja -uskollisuuteen.
Työn tarkoituksena oli kirjallisuuden ja henkilöstökyselyn avulla selvittää, miten Tampereen alueen K-marketit ovat onnistuneet henkilöstön sitoutumista ja motivaatiota lisäävissä tekijöissä, sekä missä niitä vähentävissä tekijöissä kaupat eivät ole onnistuneet. Työn tavoitteena oli lisätä kauppiaiden tietämystä työntekijöidensä motivaatiosta ja sitoutuneisuudesta sekä niihin vaikuttavista tekijöistä. Lisäksi kauppiailla on tutkimuksen avulla mahdollisuus tiedostaa paremmin ne tekijät, joilla ei ole merkittävää roolia sitoutumisen ja motivaation parantamisessa.
Kyselylomake muodostettiin kirjallisuuden perusteella tunnettuja motivaatioteorioita ja henkilöstötyytyväisyysmittareita hyödyntäen. Tieteellinen kirjallisuus osoitti, että yhtä ainoaa tapaa motivaation ja sitoutumisen määrittelemiselle ei ole. Työn aineistona toimi Tampereen alueen K-marketien henkilökunnalle teetetty henkilöstökysely, jonka tulokset käsiteltiin ja analysoitiin määrällisin tutkimusmenetelmin. Tämän jälkeen aineistoa peilattiin työn teoreettiseen viitekehykseen.
Tampereen alueen K-marketien henkilöstön motivaation ja sitoutuneisuuden tila olivat tutkimushetkellä hyviä: työntekijät kokivat tietävänsä mitä heiltä odotetaan ja heidän mielipiteillään olevan työyhteisössä merkitystä. Puolestaan olennaisimpia kehityskohteita vastaajien mielestä olivat: kollegoiden sitoutuminen työn laatuun sekä palautteen saaminen omasta edistyksestä. Yhteenvetona voidaan motivaatiota ja sitoutumista parantavissa tekijöissä todeta onnistutun heikentäviä tekijöitä paremmin. Tulokset eivät ole koko konsernin mittakaavassa yleistettäviä, mutta antavat kauppiaille arvokasta tietoa toiminnan kehittämiseksi. Ehdotuksia jatkotutkimukselle on lukuisia: tutkimuksessa voitaisiin huomioida työsuhteen kesto, muoto sekä työntekijän ikä ja sukupuoli. Suuremmassa mittakaavassa voitaisiin tarkastella alueellisia eroja. Edelleen, voitaisiin tutkia sitoutuneisuuden vaikutusta asiakaskäyttätymiseen ja -uskollisuuteen.