Ryhmäyttäminen kiusaamisen ehkäisyssä ja kiusaamistilanteiden selvittäminen HJK iltapäivätoiminnassa
Uotila, Tiia (2016)
Uotila, Tiia
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603153176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603153176
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka pohjalta Helsingin Jalkapalloklubi ry:n (HJK) iltapäi-väkerhojen ohjaajien perehdytysmateriaalia ja -koulutusta tullaan päivittämään. Tämän lisäksi tavoit-teena oli tuoda esille erilaisia näkökulmia liittyen lasten ryhmäyttämiseen, kiusaamisen ehkäisyyn ja kiusaamistilanteisiin puuttumiseen. Opinnäytetyötäni hyödyntäen HJK iltapäivätoimintaan tullaan tuot-tamaan opas, jossa käydään läpi kuinka ehkäistä kiusaamista ryhmäyttämisen avulla, ja myös miten kiusaamistilanteisiin tulee puuttua HJK iltapäivätoiminnassa. Kyseinen opas tullaan ensi lukuvuodesta lähtien (elokuu 2016) liittämään iltapäiväkerho-ohjaajien päivitettyyn perehdytysmateriaaliin. Tämän lisäksi HJK:n iltapäivätoiminnan perehdytyskoulutukseen tullaan lisäämään toiminnallinen ryhmäyttä-misosio, joka antaa ohjaajille konkreettisia käytännön esimerkkejä ja lähestymistapoja lasten ryhmäyt-tämiseen.
Kiusaamisen ehkäisy on erittäin tärkeä ja ajankohtainen aihe lasten ja nuorten kanssa työskennellessä niin yksittäisten toimijoiden kannalta, kuin myös globaalilla tasolla. Kiusaaminen on yleistynyt ja vakava varteenotettava ilmiö, jonka seurauksena lapsen fyysinen ja henkinen hyvinvointi voi vahingoittua pa-himmassa tapauksessa pysyvästi aikuisiälle asti. Lapsen koko kasvun ja kehityksen kannalta onkin erittäin tärkeää pyrkiä turvaamaan jokaisen lapsen turvallisuus, ja tarjoamaan heille mahdollisimman onnellinen lapsuus. Opinnäytetyöni aihe on yhteisöpedagogin näkökulmasta erittäin tärkeä, koska siinä käsitellään koulutuksemme kannalta oleellisia aiheita kuten yhteisöllisyys, yhdessä toimiminen, toisesta välittäminen ja pyrkimys tarkastelemaan asioita toisten ihmisten näkökulmasta. Näistä aiheista on löy-dettävissä elintärkeitä vastauksia kiusaamisen kitkemiseksi ja lasten yhteisöllisyyden kasvattamiseksi.
Jotta voitaisiin lähteä kehittämään lapsiryhmien yhteishenkeä sekä yksilöiden sosiaalisia taitoja, on lasten parissa työskenteleville aikuisille tarjottava mahdollisimman laadukkaat ja ajankohtaiset työkalut, joita he pystyisivät hyödyntämään omassa työssään. Heille tulee myös antaa mahdollisuus kehittää omaa ammattitaitoaan ja päästä itse vaikuttamaan sen kehittämiseen. Lähdin kehittämään HJK iltapäi-vätoimintaa ohjaajien ammatillisen kasvun kehityksen kautta. Tutkimusmenetelminä käytin pääasiassa omia iltapäivätoiminnassa työskentelystä saatuja havaintoja ja kokemuksia, aiheesta jo kirjoitettuun tietoperustaan perehtymistä, sekä laadullista tutkimusta kyselylomakkeiden muodossa. Opinnäytetyö-täni voidaan hyödyntää jokaisen alan toimijan oman tarpeen mukaisesti, ja aihetta on helppo lähteä jalostamaan eteenpäin sekä käyttää pohjana lasten ryhmäyttämisen ja kiusaamisen ehkäisyn kehittä-miselle niin iltapäiväkerhoissa, kuin muussa vastaavassa alan toiminnassa.
Kiusaamisen ehkäisy on erittäin tärkeä ja ajankohtainen aihe lasten ja nuorten kanssa työskennellessä niin yksittäisten toimijoiden kannalta, kuin myös globaalilla tasolla. Kiusaaminen on yleistynyt ja vakava varteenotettava ilmiö, jonka seurauksena lapsen fyysinen ja henkinen hyvinvointi voi vahingoittua pa-himmassa tapauksessa pysyvästi aikuisiälle asti. Lapsen koko kasvun ja kehityksen kannalta onkin erittäin tärkeää pyrkiä turvaamaan jokaisen lapsen turvallisuus, ja tarjoamaan heille mahdollisimman onnellinen lapsuus. Opinnäytetyöni aihe on yhteisöpedagogin näkökulmasta erittäin tärkeä, koska siinä käsitellään koulutuksemme kannalta oleellisia aiheita kuten yhteisöllisyys, yhdessä toimiminen, toisesta välittäminen ja pyrkimys tarkastelemaan asioita toisten ihmisten näkökulmasta. Näistä aiheista on löy-dettävissä elintärkeitä vastauksia kiusaamisen kitkemiseksi ja lasten yhteisöllisyyden kasvattamiseksi.
Jotta voitaisiin lähteä kehittämään lapsiryhmien yhteishenkeä sekä yksilöiden sosiaalisia taitoja, on lasten parissa työskenteleville aikuisille tarjottava mahdollisimman laadukkaat ja ajankohtaiset työkalut, joita he pystyisivät hyödyntämään omassa työssään. Heille tulee myös antaa mahdollisuus kehittää omaa ammattitaitoaan ja päästä itse vaikuttamaan sen kehittämiseen. Lähdin kehittämään HJK iltapäi-vätoimintaa ohjaajien ammatillisen kasvun kehityksen kautta. Tutkimusmenetelminä käytin pääasiassa omia iltapäivätoiminnassa työskentelystä saatuja havaintoja ja kokemuksia, aiheesta jo kirjoitettuun tietoperustaan perehtymistä, sekä laadullista tutkimusta kyselylomakkeiden muodossa. Opinnäytetyö-täni voidaan hyödyntää jokaisen alan toimijan oman tarpeen mukaisesti, ja aihetta on helppo lähteä jalostamaan eteenpäin sekä käyttää pohjana lasten ryhmäyttämisen ja kiusaamisen ehkäisyn kehittä-miselle niin iltapäiväkerhoissa, kuin muussa vastaavassa alan toiminnassa.